Extra sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden

Hälso- och sjukvårdsnämnden höll den 17 juli ett extra sammanträde om situationen i ätstörningsvården i Stockholm.

Avtalet för ätstörningsvård mellan Mandolean AB och Region Stockholm löper ut den 30 november. Enligt plan kommer patienterna att remitteras till Stockholms centrum för ätstörningar (SCÄ) innan avtalet upphör. De senaste veckorna har företrädare för Mandolean AB sagt att de eventuellt kommer att stiga av avtalet i förtid på grund av att regionen kräver bolaget på omkring 50 miljoner kronor för felaktigt utbetald ersättning.

På ett extrainsatt möte i hälso- och sjukvårdsnämnden den 17 juli redogjorde företrädare för hälso- och sjukvårdsförvaltningen för bakgrunden till den rådande situationen samt vilka åtgärder som vidtagits för att säkerställa en säker remittering av patienter från Mandoklinikerna till SCÄ.

Handlingar och protokoll från det extra sammanträdet i hälso- och sjukvårdsnämnden.