Vårdförbundets strejk inledd

Vårdförbundets strejk inleddes den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset.

Den 21 maj varslade Vårdförbundet om strejk i fem regioner, varav en är Region Stockholm. Idag den 4 juni klockan 11.00 inleddes strejken. I regionen berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset. Det är ett antal enheter på respektive sjukhus som berörs, men om strejken fortsätter kommer snart hela regionen att påverkas.

- Vi arbetar intensivt tillsammans i regionen för att göra allt vi kan för att strejken i så liten utsträckning som möjligt ska drabba våra patienter. Jag ser med stort allvar på strejkens konsekvenser. Sjuksköterskornas arbete är avgörande för vår verksamhet så det är självklart att en strejk får stor påverkan på vården, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

- I Region Stockholm samarbetar vi för att hjälpa och avlasta varandra så mycket det går. Vårt fokus är att värna patienterna och att upprätthålla akut vård och annan vård som av medicinska skäl inte kan vänta. Som patient får man räkna med att planerade operationer och besök kan komma att skjutas upp. De patienter som berörs kommer att bli kontaktade av vården.

- Om du är sjuk och tror att du behöver vård så ringer du 1177 som vanligt. Där får du rådgivning och kan sedan få vård på rätt ställe. Självklart ska man ringa 112 om läget är livshotande.

Läs mer om strejken på vår samlingssida.