Transforma blir kommunkoreografer i Södertälje 2025

Under 2025 får boende i Södertälje möta dans i vardagen med Louise Kvarby och Anna Lord som kommunkoreografer. Genom dans och film kommer koreograferna under namnet Transforma möta en bredd av invånare i Södertälje kommun.

Under residenset kommer koreograferna Louise Kvarby och Anna Lord bland annat skapa möten mellan barn och äldre och med inspiration av deras berättelser göra en dansfilm. På temat Gör din röst hörd får ungdomar möjlighet att arbeta med rörelser, dans, kreativt skrivande och musik.

Residenset sker i samarbete med flera verksamheter i kommunen såsom Södertälje sjukhus, Kulturskolan, seniorverksamheten Kultur365 och Allaktivitetshuset Mosaik i Ronna.

- Vi har under våren 2024 arbetat med dans för geriatriska patienter på Södertälje Sjukhus med stöd från Region Stockholm. Mötet med patienterna har gett lust till att förstå mer om kommunens historia, förkovra oss i dess unika kulturutveckling och förhoppningsvis bidra till densamma. Som kommunkoreografer i Södertälje ser vi fram emot att genom dans och film skapa möten och ge plats för individer, grupper och verksamheter att uppleva och uttrycka sig genom dans, film och samskapad konst, säger Anna Lord och Louise Kvarby, Transforma

Södertälje är den nionde kommunen i Stockholms län som arrangerar residenset.

- Att fler i Södertälje får chans att både se och delta i dansrelaterade projekt och aktiviteter tror vi är positivt både för kulturen och känslan av gemenskap. Vi har i samarbete med Region Stockholm nu blivit klara med att det blir Louise Kvarby och Anna Lord som kommer att jobba med oss i Södertälje under 2025, säger Christer Falk, områdeschef besöksmål på kultur- och fritidskontoret.

Om kommunkoreografer

Det ettåriga dansresidenset som kommunkoreograf startade 2016 med Haninge som första kommun. Modellen är numera nationell och även Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Östergötland och Halland har engagerat kommunkoreografer.

Kommunkoreografer är en unik möjlighet för invånarna i en kommun att möta danskonst, på oväntade platser och i nya sammanhang. Det ger även danskonstnärer chans att under ett år sprida och förmedla dansupplevelser som varar länge. Residenset är ett samarbete mellan Södertälje kommun, Region Stockholm och kommunkoreograferna Transforma, en produktionsplattform för dans och filmprojekt.

Här kan du läsa mer om uppdraget som kommunkoreograf.

Till webbsidan med utlysningen av uppdraget

Om koreograferna

Vill du läsa mer om Anna Lord och Louise Kvarby hittar du mer information om dem på deras respektive webbplatser.

Till Anna Lords webbplats

Till Louise Kvarbys webbplats