Upplev länet i sommar – här är sommartips från Region Stockholm!

Upptäck nya delar av länet i sommar genom kulturen! Här har vi samlat tips om kulturupplevelser för alla intressen.

Under sommaren finns mycket att upptäcka och kanske finns den där extra tiden för att besöka en ny plats och uppleva något nytt? Runtom i länet finns ett stort utbud av kultur och intressanta utflyktsmål.

Konserthuset vid Hötorget

Det finns flera sätt att upptäcka Konserthuset i sommar. Gå med på en takvisning och se staden ovanifrån eller få en guidad visning där du får upptäcka Konserthusets konstskatter. Varje vecka kan du också lyssna till en gratis sommarkonsert där unga musiker framför musik inom olika genrer.

Sommaraktiviteter i Konserthusets kalendarium

Boka också in söndag den 11 augusti 2024 för utomhuskonserten Filharmonikerna i det gröna, vid Sjöhistoriska museet på Gärdet. Konserten är en uppskattad sommartradition sedan decennier. Årets upplaga gästas av Nisse Landgren på sång och trombon och programmet erbjuder även allsång och barnaktiviteter.

Information om utomhuskonserten på Gärdet i augusti

Stockholms läns museum

Länsmuseets Besöksmålskarta

Vill du göra en utflykt i länet? Med Stockholms läns museums besöksmålskarta kan du hitta platser att besöka runt om i hela länet! Du kan också skapa en egen vandring, genom att lägga till flera besöksmål, bestämma i vilken ordning du vill besöka dem och få förslag på hur du bäst tar dig dit oavsett om du färdas till fots, på cykel, eller med bil. Du kan också dela din tur vidare till någon som du vill ska upptäcka mer av länet. Det finns också ljudguider och VR-filmer om svårtillgängliga platser. https://stockholmslansmuseum.se/besoksmalskartan/

Till länsmuseets besöksmålskarta

Upptäck länet med länsmuseets appar

Stockholms läns museums appar guidar dig till spännande platser i hela länet. Lär dig mer om offentlig konst och länets historia eller gå en digital vandring. Ladda ner apparna gratis till din telefon så har du alltid en guide med dig i fickan.

Information om alla länsmuseets appar

Digitala utställningar

Regniga dagar finns det också mycket att upptäcka utan att bli det minsta blöt med museets digitala utställningar. Tillexempel en helt ny utställning om medeltida kyrkor i Stockholms län och en digital resa till Brottö skärgårdsjordbruk. Alla digitala utställningar hittar du på webbplatsen.

Se alla Stockholms läns museums utställningar

Sju konstutställningar till priset av en SL-biljett i världens längsta galleri!

Visste du att vi växlar konst på sju tunnelbanestationer i Stockholm? Samtida konstnärer skapar utställningar för dig som reser i kollektivtrafiken, anpassade för sju stationer utmed röda och gröna linjen. Tagga gärna #konstväxlingar i sociala medier så ser du tidigare utställningar.

• Slussen: här sträcker mer än 40 konsttavlor ut sig på en av de mest trafikerade stationerna i kollektivtrafiken
  • Skanstull: här visas videoverk på tre skärmar i biljetthallen. Missa inte att videoverken också visas på Spårvägsmuseet första visningsveckan varje ny period.
  • Gärdet: här visas måleri utmed båda spårsidorna - ett konstgalleri i mitten av varje perrongsida
  • Zinkensdamm: här består utställningen av två gigantiska bilder –hela 11 meter långa!
  • Odenplan: här visas fysiska verk -skultpturer och installationer, i glasmontern mitt på plattformen
  • Fridhemsplan: här ger den gula väggen en speciell inramning till konsttavlorna som du hittar mitt på Kungsholmen
  • Mariatorget: möt fotokonst i färg eller svart-vitt på Södermalm

Länk till alla Konstväxlingar

Kultur i Region Stockholm

Vi bidrar till kulturupplevelser, föreningsliv, idrott och folkbildning för livets alla faser.

Läs mer om verksamhetsområdet Kultur i Region Stockholm.