Region Stockholm får undantag för att undvika samhällsfara

Region Stockholm har varnat för att den strejk som Vårdförbundet inledde den 11 juni är samhällsfarlig. Efter förhandling får nu Region Stockholm fler undantag från strejken för att undvika samhällsfara.

Den 11 juni inledde Vårdförbundet en ny strejk. Strejken berör närakuter och vissa vårdcentraler i Region Stockholm. Därutöver berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset samt Vårdhygien Stockholm och Smittskydd Stockholm. Det är regionens alla sex närakuter i egen regi som påverkas; Danderyd, Haga, Handen, Huddinge, Järva och Rosenlund.
Den 14 juni inleddes förhandlingar om samhällsfara och den 19 juni stod det klart att regionen helt eller delvis får de undantag som man krävt för att undvika samhällsfara. Undantagen gäller bland annat bemanningscentrum/resursteamen på Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Vissa undantag görs också från övertidsblockaden rörande intensivvård/anestesi.

– Det är viktigt att vi för stunden avvärjt samhällsfara, men jag ser fortsatt med stort allvar på konsekvenserna av strejken. Vi följer utvecklingen noga och kommer behöva återkommande förhandlingar för att se till att vi har en patientsäker vård nu när semesterperioden är här. Redan på tisdag har vi kallat till nya förhandlingar om samhällsfara, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

Läs fler nyheter om strejken här