Nya sommaräventyr på Saltkråkan – Film Stockholm samproducerar

Nu startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska sommarberättelse ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien spelas in i Stockholms skärgård med den regionala filmfonden Film Stockholm som samproducent.

Vi återser de älskade karaktärerna Tjorven, hennes ständiga följeslagare Båtsman och den lite klantiga och opraktiska stadsbon Melker Melkersson som hyr fallfärdiga Snickargården med sin familj i en ny historia i sex avsnitt med manus av Karin Arrhenius och i regi av Fredrik Edfeldt.

Det blir sommaräventyr med förvecklingar, missförstånd och dråpligheter som uppstår mellan öborna och de gästande stadsborna, men också med en varm gemenskap som växer fram trots olikheterna.

Tjorven spelas av nykomlingen Vega Åhman. Melker spelas av Henrik Norlén, känd från bland annat ”Tsunami”.

"Viktigt att bidra till att inspelningen genomförs i Stockholms skärgård"

– Vi är glada att den här berättelsen får möta en ny generation, och det känns viktigt att vi dessutom kan bidra till att inspelningen genomförs i Stockholms skärgård, säger Kristina Colliander, vd för Film Stockholm som är samproducent för ”Vi på Saltkråkan”.

Eva Beckman, programdirektör på SVT, gläds över att inspelningen av nya "Vi på Saltkråkan" nu inleds.

– "Saltkråkan" har ju en alldeles särskild plats i mångas hjärtan, den har blivit själva sinnebilden för den svenska sommaren. Jag är övertygad om att den nyinspelade "Saltkråkan" kommer att hitta nya generationer av barn som kommer att älska humorn och värmen i den här berättelsen, säger Eva Beckman.

Läs mer och se vilka som spelar de övriga rollerna på Filmstockholms.se

Om Film Stockholm

Film Stockholm AB är en regional filmfond med uppdrag att skapa förutsättningar för film- och tv-produktion i huvudstadsregionen genom samproduktion, filmkommissionär verksamhet och talangutveckling. Bolaget ägs av Region Stockholm och drivs i nära samarbete med Stockholms stad.

Till Filmstockholm.se