Ny vd för 1177, Sjukvårdsrådgivning på telefon

Mikael Lindgren Ebenholtz har idag utsetts till vd för 1177 Sjukvårdsrådgivning på telefon. Han är idag administrativ direktör på Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO och har erfarenhet från en lång rad ledande befattningar.

Sjukvårdsrådgivningen på telefon har tidigare drivits i privat regi som en upphandlad tjänst från företaget Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB. Tidigare i år förvärvade Region Stockholm verksamheten och kommer nu att driva bolaget i egen regi med dotterbolaget Rådgivning i Uppsala AB.

Mikael Lindgren Ebenholtz tillträder rollen som vd idag den 11 juni. Han har 15 års erfarenhet från ledande befattningar och är sedan 2018 administrativ direktör i Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO. Mikael har tidigare haft olika roller inom SLSO och andra delar inom Region Stockholm som IT-, upphandlings- och säkerhetsskyddschef samt verksamhetschef för en rad insatser under pandemin.

- Jag är glad över att Mikael Lindgren Ebenholtz är den som tar över rollen som vd för Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB med dotterbolaget Rådgivningen i Uppsala AB. Han är en passionerad och engagerad ledare med ett starkt driv och sätter uppdraget för patienten i fokus. Han har en lång och bred erfarenhet och känner till Region Stockholm och sjukvårdsrådgivningen väl. Han är helt rätt person att tillsammans med teamet ta Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB med dotterbolaget Rådgivningen i Uppsala AB in i framtiden, säger Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.

- Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tar mig an rollen som vd i Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB med dotterbolaget Rådgivningen i Uppsala AB. Det finns en enorm kapacitet inom företaget där min roll blir att skapa förutsättningar för organisationen att fortsätta utveckla verksamheten. Att få vara med och skriva nästa kapitel i den här verksamheten ska bli fantastiskt roligt, säger Mikael Lindgren Ebenholtz.

Nuvarande vd Magnus Svanblom kommer att finnas tillgänglig fram till den 28 juni 2024 för att säkra bästa möjliga överlämning. Mikael Lindgren Ebenholtz kommer utöver vd-uppdraget att behålla sin tjänst som administrativ direktör inom SLSO.