Nu stärks ledningsfunktionen inom forskning och innovation i Region Stockholm

Från 9 oktober tillträder Andreas Scheutz som ny forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm. Samtidigt inrättas en ny tjänst som medicinsk forskningsdirektör och som kommer att innehas av Johan Franck.

Foto på den nya forsknings- och innovationsdirektören samt den nya medicinska forskningsdirektören i Region Stockholm.

Andreas Scheutz och Johan Franck

Utvecklingen inom området forskning och innovation går snabbt. Användningen av AI exploderar. Forskningen i regionens verksamheter ska utvecklas så att den i ökad utsträckning följer patienterna. Därför stärks nu ledningen för arbetet genom att utöver en forsknings- och innovationsdirektör för Region Stockholm inrätta en tjänst som medicinsk forskningsdirektör på 50 procent.

Från 9 oktober tillträder Andreas Scheutz som ny forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm. Han kommer närmast från rollen som forsknings- och innovationsdirektör i Region Uppsala. Andreas Scheutz har tidigare arbetat som vetenskaps- och innovationsråd vid Sveriges ambassad i New Delhi och med forskning och produktutveckling vid bland annat University of Oxford och GE Healthcare i Uppsala. Andreas Scheutz är doktor i fysikalisk kemi och civilingenjör i teknisk fysik.

Den 1 september tillträder Johan Franck den nya rollen som medicinsk forskningsdirektör på 50 procent. Han arbetar idag som verksamhetschef för Beroendecentrum Stockholm, en roll som Johan Franck kommer att fortsätta ha på halvtid. Johan Franck är läkare, medicine doktor och professor i psykiatri.

– Jag är mycket glad och ser fram emot att dessa kompetenta personer kan börja sina uppdrag här i Region Stockholm. Andreas Scheutz har gedigen erfarenhet av att samordna klinisk forskning och att leda arbetet med innovation samt från politiskt styrda organisationer. Johan Franck, med sina betydande forskningsinsatser, har de egenskaper som krävs för uppdraget som medicinsk forskningsdirektör. Detta kommer att bli mycket bra för både utveckling i verksamheterna och för invånare och patienter i Region Stockholm, säger Emma Lennartsson, regiondirektör i Region Stockholm.

– Jag är mycket stolt över att jag får möjligheten att leda arbetet med forskning och innovation i Region Stockholm. Här finns kompetens i världsklass och goda möjligheter att utveckla, stärka och bredda samarbetet inom området med andra regioner och med länets universitet och högskolor, säger Andreas Scheutz.

– I Region Stockholm finns fantastiska möjligheter att fortsätta att utveckla framtidens hälso- och sjukvård genom den kliniska forskningen i samarbetet med Karolinska Institutet. Det är en stor utmaning men något jag verkligen ser fram emot, säger Johan Franck.

Nuvarande forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm Clara Hellner lämnar sitt uppdrag den 30 september efter drygt fyra år på posten för att gå vidare mot nya utmaningar.

Forsknings- och innovationsdirektören

Uppdraget är att leda, samordna, utveckla och följa upp det övergripande arbetet inom forsknings- och innovationsområdet. Syftet är att med forskning och innovation skapa goda förutsättningar för att utveckla framtidens hälso- och sjukvård och att utveckla regionens övriga verksamheter, däribland kollektivtrafik och regional utveckling.
Forsknings- och innovationsdirektören leder en avdelning med drygt 20 medarbetare i regionledningskontoret och rapporterar direkt till regiondirektören.

Medicinska forskningsdirektören (50 procent)

Uppdraget är att ansvara för samarbetet mellan Region Stockholm och Karolinska institutet och för samarbetet mellan Region Stockholms olika forskningschefer och forskningsråd.
Medicinska forskningsdirektören rapporterar direkt till regiondirektören.