Förhandlingar om samhällsfarlighet pågår

Region Stockholm bedömer att en utökad strejk som omfattar bland annat närakuter och vårdcentraler är samhällsfarlig. Därför har Vårdförbundet kallats till lokala förhandlingar som inleddes onsdagen den 5 juni.

Igår, den 4 juni, inleddes en strejk på Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset. Vårdförbundet har utöver detta varslat om strejk som träder i kraft den 11 juni klockan 11.00. Den berör ovan nämnda sjukhus och även närakuter, vissa vårdcentraler samt ytterligare vårdverksamheter. Region Stockholm har utrett konsekvenserna av varslet och bedömer det som samhällsfarligt. Därför har Vårdförbundet kallats till lokala förhandlingar för att undvika eller begränsa strejken. Förhandlingar pågår just nu och vi uppdaterar information här när vi har ytterligare besked att ge.