Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt mot regionen och som träder i kraft den 11 juni är samhällsfarligt. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

Den 4 juni inleddes en strejk på Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset. Vårdförbundet har utöver detta varslat om strejk som träder i kraft den 11 juni klockan 11.00. Den berör ovan nämnda sjukhus och även närakuter, vissa vårdcentraler samt Vårdhygien Stockholm och Smittskydd Stockholm.

Region Stockholm har utrett konsekvenserna av strejkvarslet från Vårdförbundet som träder i kraft den 11 juni och bedömt det som samhällsfarligt. Regionen kallade därför Vårdförbundet till förhandlingar som nu resulterat i att Vårdförbundet drar tillbaka flera av varslen.

- Det är viktigt att vi nu avvärjt flera samhällsfarliga varsel inför nästa vecka. Jag ser dock fortsatt med stor oro och allvar på konsekvenserna av en strejk. Om den blir av kommer den att drabba våra patienter genom inställda operationer och besök. Patienter behöver också förbereda sig för längre väntetider på akutmottagningar och närakuter, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.