De lokala förhandlingarna om samhällsfara återupptas på måndag 17 juni

Under fredagen hade Region Stockholm lokala förhandlingar med Vårdförbundet. Förhandlingarna ajourneras till måndag. Region Stockholm vill ha undantag från konfliktåtgärder på grund av samhällsfara.

Vårdförbundet inledde den 25 april konfliktåtgärder i form av övertids, mertids- och nyanställningsblockad för sina medlemmar. Den omfattar alla Vårdförbundets medlemmar i alla nämnder och bolag samt Capio S:t Görans sjukhus, med undantag för Södertälje sjukhus, S:t Eriks ögonsjukhus och Tiohundra.

Den 4 juni hävdes nyanställningsblockaden delvis, men blockaden mot övertid och mertid kvarstår.

Den 11 juni inledde Vårdförbundet en ny strejk. Strejken berör närakuter och vissa vårdcentraler i Region Stockholm. Därutöver berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset samt Vårdhygien Stockholm och Smittskydd Stockholm. Det är regionens alla sex närakuter i egen regi som påverkas; Danderyd, Haga, Handen, Huddinge, Järva och Rosenlund. De är öppna, men man kommer att kunna ta emot färre patienter än vanligt.

Förhandlingar fortsätter på måndag 17 juni.

Läs fler nyheter om strejken här