Vikten av HPV-vaccination och screening lyfts på Järvaveckan

HPV är nästan uteslutande den bakomliggande orsaken till livmoderhalscancer. Med vaccin mot HPV och screening är målet att utrota sjukdomen. Ställ frågor och vaccinera dig på Järvaveckan som i år har temat kvinnohälsa i Region Stockholms tält.

Under Järvaveckan deltar Regionalt Cancercentrum (RCC) i Region Stockholms tält för att svara på frågor och berätta om vikten av HPV-vaccination och att delta i screening. Kvinnor födda 1994–1999 kan också vaccinera sig gratis mot HPV i Cancerfondens tält.

Totalt insjuknar cirka 550 kvinnor per år i livmoderhalscancer. Av dem bor cirka 120 i Stockholms län.

– Om alla vaccinerade sig mot HPV skulle livmoderhalscancer förmodligen kunna utrotas inom några år, säger Hanna Milerad, överläkare i obstetrik och gynekologi samt medicinsk ansvarig och verksamhetsutvecklare på RCC.

De flesta pojkar och flickor får vaccinet i årskurs fem.

Alla kvinnor födda 1994–1999 erbjuds gratis HPV-vaccination. Erbjudandet gäller även tidigare vaccinerade eftersom vaccinet som används sedan 2019 ger ett bredare skydd.

Samtliga regioner i Sverige deltar i en nationell forskningsstudie och en kampanj med målet att utrota livmoderhalscancer. Informationskampanjen om satsningen kallas för "Ta sticket mot HPV". Kampanjen består av två delar. Dels HPV-vaccination, dels självprov för HPV-infektion.

Korta fakta

• HPV är en förkortning av Humant papillomvirus.
  • HPV-vaccination ingår i barnvaccinationsprogrammet. De flesta pojkar och flickor får vaccinet i årskurs fem.
  • Alla kvinnor födda 1994–1999 erbjuds kostnadsfri vaccination mot nio HPV-typer med Gardasil 9 och efterföljande provtagning. Syftet på sikt är att utrota livmoderhalscancer. Erbjudandet gäller även dig som tidigare är vaccinerad mot HPV, då det nyaste vaccinet ger ett bredare skydd än tidigare vaccin.
  • Fredagen 31/5 och lördagen 1/6 kl. 16-19 kan du under Järvaveckan vaccinera dig gratis mot HPV inom ramen för kampanjen ”Ta sticket” i Cancerfondens tält.

Läs mer om vad som händer under Järvaveckan i Region Stockholms tält som i år har fokus på kvinnohälsa: Region Stockholm på Järvaveckan