Utökat strejkvarsel påverkar akutvård och vårdcentraler

Vårdförbundet utökar strejkvarslet till att omfatta fler vårdverksamheter inom Region Stockholm.

Förutom utökade varsel på Karolinska Universitetssjukhuset, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset omfattar varslet nu även verksamheter inom SLSO, bland annat närakuter, vissa vårdcentraler samt Vårdhygien Stockholm och Smittskydd Stockholm.

Det nya strejkvarslet träder i kraft den 11 juni klockan 11.00 och berör Karolinska Universitetssjukhuset, Danderyd sjukhus och Södersjukhuset samt Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) som ansvarar för bland annat närakuter och vårdcentraler i Region Stockholm. Varslet omfattar även Vårdhygien och Smittskydd Stockholm.

– Det nya varslet är omfattande och vi analyserar just nu konsekvenserna av det, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

Utöver de fem regioner som tidigare varslats om strejk (Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Region Östergötland och Region Västerbotten och Region Stockholm) har Region Västmanland och Region Värmland varslats om strejk.

Bakgrund om strejkvarslet och den pågående blockaden

Den 21 maj varslade Vårdförbundet om strejk i fem regioner, varav en är Region Stockholm, från och med den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Karolinska Universitetssjukhuset, Danderyds sjukhus och Södersjukhuset. Det är ett antal enheter på respektive sjukhus som berörs av varslet.

Sedan den 25 april pågår en facklig blockad som innebär att Vårdförbundets medlemmar inte nyanställs eller jobbar mertid och övertid. Blockaden omfattar alla Vårdförbundets medlemmar i alla nämnder och bolag samt Capio S:t Görans sjukhus, med undantag för Södertälje sjukhus, S:t Eriks ögonsjukhus och Tiohundra.

Läs alla våra nyheter om strejkvarslet och den pågående blockaden här