Strejkvarsel bedöms samhällsfarligt

Region Stockholm bedömer strejkvarslet från Vårdförbundet som samhällsfarligt. Därför kallas nu Vårdförbundet till lokala förhandlingar för att undvika eller begränsa strejken.

Region Stockholm har utrett konsekvenserna av strejkvarslet från Vårdförbundet och bedömer att en strejk kommer att bli samhällsfarlig. Strejken kommer att drabba cancersjuka, barn, hjärtpatienter och strokepatienter.

– Jag ser fara för liv och hälsa. En strejk kommer att bland annat drabba cancersjuka och barn. Personer som fått hjärnblödning eller hjärntumör riskerar att inte få vård. Jag ser med stor oro och mycket allvar på den här situationen, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

Region Stockholm bedömer att barnsjukvården kommer att påverkas av en strejk. Det gäller barn med cancer och akuta patienter som söker vård via barnakuten. När vårdplatser stängs och operationer ställs in innebär det att medicinska tillstånd kan bli akuta.

Personer som har fått hjärnblödning eller hjärntumörer riskerar att inte få vård. Det kommer också att bli en allvarlig påverkan på hjärt- och lungpatienter. Därtill kommer man i Region Stockholm att behöva ställa in bröstcanceroperationer och dra ner på mammografi där bröstcancer upptäcks.

Läs alla våra nyheter om strejkvarslet och den pågående blockaden här