Så fördelas statsbidraget för förstärkta insatser för kvinnors hälsa

Länets förlossningskliniker får sammanlagt 95 miljoner för att ta hand om fler förlossningar och stödja utvecklingsarbetet nära patienten. Pengarna är en del av statsbidraget för förstärkta insatser för kvinnors hälsa.

För 2024 får Region Stockholm ett statsbidrag på knappt 322 miljoner kronor genom regeringens överenskommelse med Sveriges kommuner och regioner (SKR) för en personcentrerad, tillgänglig och jämlik mödrahälsovård och förlossningsvård samt för förstärkta insatser för kvinnors hälsa.

Nu har hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om fördelningen av statsbidraget.

Det utvecklingsarbete nära patienten som länets sju förlossningskliniker får stöd för att förstärka är:

• rutiner för att två personer ställer diagnos vid misstänkta förlossningsskador samt hur det ska mätas.
  • kontinuerligt stöd av en barnmorska under förlossningens aktiva fas samt hur det ska mätas.

Statsbidraget används också till att fortsatt finansiera tidigare beslutade ersättningshöjningar till förlossningskliniker och barnmorskemottagningar. De höjda ersättningarna används för att bibehålla grundbemanningen och för att utveckla vården.

Dessutom får Kommunförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje 7,1 miljoner kronor.

Ett axplock av övriga projekt och verksamheter som får del av statsbidraget

• BB Stockholm och Södertälje sjukhus får sammanlagt 12 miljoner för tilläggsuppdraget "Sammanhållen vårdkedja för graviditet, förlossning och eftervård."
  • ”Doula och kulturtolk” får 11 miljoner för ytterligare ett års verksamhet.
  • 7 miljoner fördelas till pågående projekt inom eftervård som bland annat handlar om amning och psykisk ohälsa.

Ta del av beslutet : Fördelning av statsbidrag avseende 2024 från överenskommelsen om förstärkta insatser för kvinnors hälsa och förlossningsvård