Inför EU-valet: Så fungerar det med reklam i kollektivtrafiken
Den som åker med kollektivtrafiken i Stockholm möter både kommersiell och politisk reklam. Stundande val till Europaparlamentet aktualiserar frågor om vad som gäller för politisk reklam i kollektivtrafiken.
Reklam finns på stationer, hållplatser, fordon och i den övriga kollektivtrafiken. Intäkterna från reklamen använder Region Stockholm för att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Det är den tredje största inkomstkällan för SL, efter regionbidrag och biljettintäkter.
Den mesta reklamen som syns i SL:s miljöer håller sig långt innanför ramarna för vad som är tillåtet. Men en begränsad del kräver en särskild bedömning och där skiljer sig reglerna för kommersiella och politiska budskap åt.
Kommersiella budskap regleras av Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för kommersiell reklam och politiska budskap bedöms i stället utifrån tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen, en av demokratins hörnstenar tillika svenska grundlagar.
Över 35 år med politisk reklam i kollektivtrafiken - det här gäller
Reklam för politiska partier är tillåten i kollektivtrafiken sedan 1988. Därför måste Region Stockholm med anledning av den svenska grundlagen behandla alla politiska partier likvärdigt. Det innebär att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor. Budskapen får inte strida mot svensk lag, men det prövas av Justitiekanslern (JK) i efterhand.
Politisk reklam – i korthet
- Politiska budskap bedöms utifrån tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen.
- Alla politiska partier har rätt att föra ut sina budskap.
- Det är inte möjligt för Region Stockholm att utesluta partier från möjligheten att köpa reklamytor i SL:s miljöer.
- Budskapen i politisk reklam måste följa gällande lag.
- Det är JK som prövar ifall detta följs.
- Region Stockholm får inte censurera politiska budskap.
- Region Stockholm kan säga nej till politisk reklam om den bedöms innebära en direkt säkerhetsrisk för resenärer eller personal i SL-trafiken.
Det gäller för kommersiell reklam
Kommersiella budskap regleras av Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för reklam och marknadskommunikation (Consolidated ICC Code). ICC-koden skyddar konsumenter genom att sätta standarden för hur marknadsförare säkerställer att deras kommunikation är etisk, vederhäftig och laglig.
Kommersiella annonser har vi möjlighet att granska och avvisa i förväg ifall de bedöms bryta mot de regler som gäller. Exempelvis är inte reklam riktad mot barn eller alkoholreklam tillåten. Kommersiell reklam kan även anmälas till Reklamombudsmannen för granskning och tillsyn sker även av Konsumentombudsmannen.
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.