Chans att testa blodgivning med Mixed Reality

På Blodcentralen Sergel på Drottninggatan kan du testa att ge blod med Mixed Reality. Samtidigt som du ser allt som pågår i lokalen upplever du en animerad trädgård och kan göra så att träd och blommor växer.

Blodgivning med Mixed Reality testades i USA under 2023 för att värva fler blodgivare. Blodcentralen Sergel är först ut i Europa med konceptet.

– Det behövs alltid mer blod. Nu är det nödvändigt att fylla på lagren inför sommaren. För oss på Blodcentralen är det viktigt att erbjuda digitala lösningar som motiverar till och underlättar blodgivning. Vi hoppas att många vill testa blodgivning med Mixed Reality, säger Cecilia Jutell, kommunikationsansvarig vid Blodcentralen i Stockholms län.

I filmen får du följa blodgivaren Karin när hon testar Mixed Reality.

Korta fakta om blodgivning

• Omkring 40 000 blodgivare gav blod i Stockholms län under 2023. Antalet aktiva blodgivare går sakta nedåt. Fler blodgivare behövs från alla blodgrupper.
  • Varje dygn går det åt omkring 100 liter blod i länets sjukvård. Det motsvarar blod från cirka 200 givare.
  • Varje blodpåse som ges delas upp i tre komponenter – röda blodkroppar, blodplättar och plasma. Varje blodgivning kan alltså rädda upp till tre liv.
  • Mest blod, 45 %, behövs till behandling av cancer och kroniska sjukdomar. Nästan lika mycket, 35 %, går till planerade operationer.
  • Blod är en färskvara som bara kan lagras i sex veckor. Därför behöver blodlagret kontinuerligt fyllas på.

Blodgivning med Mixed Reality är tillgänglig på Blodcentralen Sergel på Drottninggatan mellan 14 maj och 20 juni. Du som redan är blodgivare bokar tid genom att logga in på 1177.se via geblod.nu:

Logga in och boka tid

Här kan du läsa mer om hur du bli blodgivare:

Att bli blodgivare