Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

Bakgrunden till beslutet är att Region Stockholm inte kommer att förlänga avtalet efter 2024. Det gör det svårt för Aleris att upprätthålla adekvat bemanning och patientsäkerhet under de sista månaderna. Avtalet upphör därmed i samförstånd mellan parterna.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har haft dialog med andra närakuter som drivs i regionens regi för att säkra omhändertagandet av de patienter som kommer att behöva styras om till andra vårdgivare. Tre närliggande närakuter kommer från och med den 1 september att öka beredskapen för att kunna ta emot fler patienter.

Läs mer om beslutet här

Kontakta pressfunktionen

Är du journalist? Kontakta oss via formuläret nedan eller på telefonummer: 08-123 131 48

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.