200 unga sommarjobbar med kultur

I sommar kommer omkring 200 unga att sommarjobba med kultur i 14 kommuner i Stockholms län, genom ett samarbete mellan kommunerna och Region Stockholm.

Sommarjobben ger ungdomar möjlighet att prova på hur det är att arbeta med dans, film, musik eller slöjd. Region Stockholm samverkar med kommunerna och ger stöd till handledarersättning. Här är några exempel på kultursommarjobb sommaren 2024:

Dans runtom i kommunen

I Nacka kommer en del av sommarjobbarna arbeta med dans tillsammans med danskompaniet Jelnek, som en förlängning av residenset KOKO kommunkoreograf. Ungdomarna sätter tillsammans upp en dansföreställning som de repeterar på platser i olika delar av kommunen. Syftet med att repetera på olika platser är att ge ungdomarna chans att stärka sin känsla av tillhörighet och ägandeskap för de offentliga kulturrummen i Nacka.

Film med ungas berättelser

På Mediehuset Fanzingo hos Subtopia i Botkyrka kommer ungdomar ha som sommarjobb att fånga upp och dokumentera sina och andra ungas berättelser. Här ingår filmande, produktion, redigering och visning.

Musik för och med kommunernas invånare

I flera kommuner kommer ungdomar med musiksommarjobb att spela konserter på offentliga platser och inom äldreomsorgen.

Slöjd kopplad till teateruppsättning

I Farsta kommer ungdomar som har kultursommarjobb med inriktning på slöjd att delta i Stockholms Friluftsteaters uppsättning av Madicken. Ungdomarna syr scenkläder, tillverkar rekvisita och bygger kulisser.

Nykvarn, Sollentuna och Upplands Väsby erbjuder kultursommarjobb för första gången i år.

Vill din kommun erbjuda kultursommarjobb 2025? Läs om hur det fungerar på vår webbsida om kultursommarjobb.

Om kultursommarjobb