Regionen föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi

Region Stockholm föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi. Det föreslås ske genom att regionen förvärvar verksamheten från den nuvarande leverantören Medhelp sjukvårdsrådgivning AB till en värdering av bolaget om 67 miljoner kronor.

Förslaget om övertagande är ett viktigt steg för att stärka säkerheten och beredskapen i linje med regionens ambition att utveckla det civila försvaret. Bedömningen är att regionen behöver råda över 1177 som en viktig del av vårdkedjan i händelse av en större samhällskris. Förslaget syftar också till att stärka möjligheten att utveckla och stödja en bättre samverkan mellan olika delar av vården.

Telefonrådgivningen 1177 är ingången till vården i regionen, öppen dygnet runt och på årets alla dagar. Stora krav ställs på tillgänglighet och kvalitet. Telefonrådgivningen på 1177 har hittills upphandlats i Region Stockholm. Medhelp har varit leverantör under 2000-talet och Region Stockholms kostnad för telefonrådgivningen var cirka 175 miljoner kronor för år 2022.

Budgetuppdrag

I budget för 2023 fick primärvårdsnämnden i uppdrag att påbörja ett övertagande av 1177 på telefon i egen regi. Primärvårdsnämnden beslutade den 25 januari 2023 att ge hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att undersöka förutsättningarna för ett övertagande i någon form av verksamheten 1177 på telefon från nuvarande leverantör till egen regi.

Medhelp Sjukvårdsrådgivning AB föreslås förvärvas till en värdering om 67 miljoner kronor, efter bokslutsavräkning baserat på bland annat tillgångar och skulder blir köpeskillingen cirka 44 miljoner kronor.

Ansvarig för utförandet av telefontjänsten 1177 kommer att vara SLSO, Stockholms läns sjukvårdsområde, som bland mycket annat driver en stor del av regionens vårdcentraler och närakuter. Bedömningen är att SLSO långsiktigt kan utföra tjänsten till samma eller lägre årlig kostnad än idag. 

Slutligt beslut att genomföra affären med Medhelp tas först av regionstyrelsen vid sammanträdet den 23:e januari 2024 och därefter av regionfullmäktige i februari 2024. 

Fakta:

  • Numret 1177 gäller för hela Sverige, men varje region driver sin egen tjänst. Alla regioner utom Region Stockholm har telefontjänsten i egen regi.
  • Sjukvårdsrådgivningen på telefon bemannas i dag av omkring 225 sjuksköterskor med olika specialistkompetens och som har minst fem års erfarenhet inom yrket.
  • 2022 tog de emot drygt 1,5 miljoner samtal. I nära fem procent av samtalen var patientens problem så allvarliga att sjuksköterskan kallade på ambulans för att hämta uppringaren. Närmare var tredje (29 %) fall slutade med att personen fick egenvårdsråd.
  • Sjukvårdsrådgivningen besvaras idag på svenska, engelska, arabiska, somaliska, persiska, ryska och tigrinja.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter