Planer för mer spårtrafik
Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda 12 olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.
Utredningen är ett samarbete mellan de två förvaltningar på regionen som jobbar med kollektivtrafik, trafikförvaltningen och förvaltning för utbyggd tunnelbana. Den visar översiktligt på vilka relationer som är värda att titta vidare på och varför.
Långt perspektiv
I Norrort är det till exempel många som tar bilen till jobbet – kan utbyggd kollektivtrafik flytta över pendlare dit? Och söder om stan växer Sköndal – kan det bli en ny slutstation på tunnelbanan eller en station på vägen mot Tyresö? Om Bromma flygplats blir en ny stadsdel – hur reser man bäst dit? Gula linjen, Gröna linjen, en helt ny linje? Behövs tunnelbana till Kungens Kurva?
– Det är många frågor kvar och vi har ett långt perspektiv när vi tittar på det här – var ska vi bo och hur ska vi resa om 15, 30, eller 40 år? Det här är en tidig utredning, som bygger på det vi vet idag om till exempel planer på bostadsbyggande och trafiksituationen. Vi har inte tagit ställning till om det är tunnelbana eller spårväg som är det bästa alternativet, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.
Den 23 januari får regionens politiker en delrapportering av utredningsarbetet.
– I nästa skede kommer vi att titta på förslag till lösningar. För att dessa ska bli verklighet behöver också finansieringen lösas, något som regionen inte kan göra själv utan det behöver troligen bli en förhandling mellan staten, kommuner och regionen, säger Fredrik Meurman, projektledare på trafikförvaltningen
Det här ska utredas vidare:
- Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
- Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
- Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
- Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
- Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
- Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
- Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka - Flemingsberg – Högdalen
- Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.