Digital stadsvandring i Sollentuna

Stockholms läns museum digitala utställningen Sollentuna stories är utformat som en digital stadsvandring som bjuder in besökarna att upptäcka hemliga lager av Sollentuna genom invånarnas egna tankar, minnen och bilder från en plats i förändring.

I Sollentuna stories får vi veta mer om platsens historia genom människornas ögon och röster. Utställningen startar i Tureberg, Sollentuna kommuns centralort. Därefter rör sig vandringen vidare till Helenelund, Edsberg, Rotebro och Häggvik. I varje område får besökarna ta del av personliga berättelser om människors liv och fritid. I Sollentuna pågår nu stora förändringar och det byggs nya bostäder, nya stadsdelar och kommunikationsvägar växer fram. Sollentuna stories ger en inblick i hur dessa förändringar påverkar människors liv.

– Genom berättelserna får vi en ökad förståelse för Sollentuna som plats just nu och hur människorna som lever där tänker och minns. Vi hoppas att utställningen ska väcka nyfikenhet och att fler upptäcker historiska och samtida lager av sin närmiljö som kanske inte är uppenbara vid ett första ögonkast, säger Matilda Hall, producent för utställningen Sollentuna stories.

I utställningen möter vi ett tiotal personer som delar sina berättelser från olika delar av kommunen.  Kerstin har bott på Malmvägen sedan husen byggdes och berättar om hur servicehuset tidigare fungerade. I Rotebro är en av de vi möter Tomas, son till en av fabriksarbetarna på Jästbolaget, han berättar om sin barndom i tjänstebostäderna. Carla från Häggvik berättar om sin favoritplats med Sollentunas kanske bästa utsikt och visar fotografier på ett norrsken hon bevittnade där.

Utställningen baseras på material från projektet Platsverkstan, där Stockholms läns museum fokuserar på de regionala stadskärnorna utpekade i RUFS2050 – ett övergripande planeringsdokument för hela Stockholmsregionen med sikte mot år 2050. Sollentuna är en av de åtta särskilt viktiga platserna som utforskas med frågor om regionens utveckling, befolkningsökning, och skapandet av en hållbar livsmiljö för kommande generationer.

Upptäck Sollentuna stories på Stockholms läns museums webbplats. Sollentuna stories - Stockholms läns museum

Bild: Malmvägen i solljus. Foto: Ida Borg.

Om Stockholms läns museum

Stockholms läns museum är ett digitalt museum som berättar om Stockholms läns historia, kulturarv och offentliga konst. Länsmuseet berättar om spännande besöksmål, både välkända och mindre kända. Delar med sig av berättelser om människor som har levt och verkat i länet, och om hur platser har förändrats genom åren.

Stockholms läns museum är en del av Region Stockholm.