Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad plan för förlossningsvården i Region Stockholm för år 2024–2026 med en prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsklinik.

För 2023 beräknades strax under 26 000 förlossningar. Antalet förlossningar under 2023 ligger något under prognosen (knappt tre procent) för januari till och med september. Inskrivningarna i mödravården har fortsatt att minska under 2023 men inte lika kraftigt som under föregående år. Prognosen för kommande år visar på en svag uppgång från och med nästa år med 26 213 förväntade förlossningar under 2024 och antalet förlossningar under 2026 ligger på cirka 28 700.
Ny förlossningsklinik ökar kapaciteten i hela regionen

Den 1 april 2023 öppnade en ny förlossningsklinik vid S:t Görans sjukhus. Den har gett en utökad kapacitet i hela regionen. När förlossningen på S:t Göran öppnade har kapaciteten på några av regionens förlossningskliniker kunnat justeras ner och några av de andra förlossningsklinikerna kan fortsätta att minska sin kapacitet något under kommande år. Förändringen mot kapacitetsplanen 2023 är att Karolinska Huddinge minskar sitt uppdrag från 4200 till 4000 förlossningar. BB Stockholm minskar också sitt uppdrag med 200 förlossningar och Danderyd minskar med 500, samtidigt som Capio S:t Göran ökar från 2 000 förlossningar till 3 000 förlossningar under 2024.
Framtidens förlossningsvård

Region Stockholm gör varje år en planering inom förlossningsvården för att se till att kapaciteten är tillräcklig. Syftet är att ge förutsättningar för god kvalitet, patientsäker vård och effektiv resursanvändning. Planeringen sker tillsammans med alla sju förlossningskliniker och sjukhusledningar i Region Stockholm. Kapacitetsplanen baseras på en prognos över antalet förlossningar i länet. Planeringen av förlossningsvården ger möjlighet för varje förlossningsklinik att fortsätta arbeta med förbättringar och arbetssätt som skapar en bättre förlossningsvård i framtiden, enligt det tidigare beslutade åttapunktsprogrammet.

Prognos och kapacitetsplan för förlossningsvården i Region Stockholm 2024-2026