Så mår gravida i Stockholms län

De flesta mammor som gick till någon av Stockholms läns 69 barnmorskemottagningar under 2022 hade en god hälsa under och efter graviditeten. Dock finns områden där vården nyttjas olika och kan förbättras, det visar mödrahälsovårdsenhetens årsrapport.

–  Årsrapporten belyser områden där vi ser att vården nyttjas olika och kan förbättras ytterligare. Barnmorskemottagningarna med stor andel gravida som är födda i andra länder har exempelvis lägre amningsfrekvens och färre har fått stöd för förlossningsrädsla och psykisk ohälsa. Det visar att det behövs ett fortsatt fokus på gravida födda utanför Sverige även kommande år för att vården ska bli mer jämlik, säger Elisabeth Storck Lindholm, mödrahälsovårdsöverläkare i Region Stockholm.

Mödrahälsovårdsenhetens årsrapport om barnmorskemottagningarnas arbete  lyfter fram en rad risk- och friskfaktorer kopplad till fysisk och psykisk hälsa hos den gravida. Substansbruk, exempelvis alkoholintag och användning av nikotinprodukter innan och i samband med graviditet, samt övervikt och obesitas hos den gravida är några exempel. I år har rapporten särskilt fokuserat på psykisk ohälsa och hur den är kopplad till fysisk ohälsa under graviditeten.

Stora variationer i stöd kopplat till psykisk ohälsa under graviditeten

Omkring 10-20 procent av de gravida upplever psykisk ohälsa under graviditeten. Psykisk ohälsa är i stort sett lika vanligt bland gravida, som bland icke gravida. Statistik från Graviditetsregistret visar att det är stora skillnader i länet i hur många gravida som har fått stöd för psykisk ohälsa. Från drygt 20 procent till 0 procent.

–  Tidig upptäck av depression och ångest i kombination med tidig behandling under graviditeten är av stort värde och kan minska andelen depressioner efter förlossning. Siffrorna tyder på att vi behöver hålla fortsatt fokus på att fånga upp gravida med psykisk ohälsa i stadsdelar med exempelvis fler utlandsfödda, säger Elisabeth Storck Lindholm.

Rapporten lyfter dessutom fram att det finns en rad fysiska tillstånd, såväl före som under graviditet, som är kopplad till psykisk ohälsa. Migrän, sköldkörtelsjukdomar, havandeskapsförgiftning, graviditetsillamående, järnbrist och att ha haft svår PMS är några faktorer som forskningen visar är förknippad med en högre risk för psykisk ohälsa under eller efter en graviditet.

Övervikt och obesitas ökar bland gravida i länet

År 2022 var 25,4 procent överviktiga och 13,2 procent hade obesitas av de gravida i Stockholms län. Siffran är lägre än genomsnittet i Sverige (28,5 procent med övervikt respektive 17,7 procent med obesitas) men det finns en stor variation mellan länets olika stadsdelar och kommuner. Andelen med övervikt eller obesitas låg på drygt 20 procent i det område som hade lägst andel, och 60 procent i det område som hade högst andel med övervikt eller obesitas. I nio av länets kommuner eller stadsdelar var andelen gravida med övervikt eller obesitas högre än 50 procent, vilket är en ökning jämfört med 2021 då det var sju.

–  Övervikt och obesitas hos den gravida ökar risken för graviditets- och förlossningskomplikationer. Risken ökar med stigande BMI, därför är det viktigt för mödrahälsovården att följa gravida med övervikt och obesitas extra noga för att ge stöd och råd. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att de flesta graviditeter är helt okomplicerade även om den gravida är överviktig, säger Elisabeth Storck Lindholm.

Rapporten lyfter även fram att:

• Cirka 90 procent av alla mammor del- eller helammade sina barn fyra veckor efter förlossningen, vilket är en siffra som legat stabilt de senaste fem åren. Stora skillnader ses dock mellan olika kommuner och stadsdelar. Andelen mammor som inte alls ammade sina barn fyra veckor efter förlossningen varierade mellan sex procent som lägst och 18 procent som högst. Lägst amningsfrekvens var det totalt sett i Botkyrka.
  • Riskfylld alkoholkonsumtion i länet varierar. I Spånga-Tensta identifierades inga gravida ha ett riskbruk eller mycket hög alkoholkonsumtion innan graviditeten medan man på Södermalm och Kungsholmen hade högst andel med riskbruk eller mycket hög alkoholkonsumtion.
  • I Stockholm erbjuds sedan 2022 extra stödsamtal med utbildade samtalsbarnmorskor till gravida med lätt till måttlig förlossningsrädsla. Målet är att det ska finnas på varje barnmorskemottagning i regionen och extra stödsamtal erbjuds i dagsläget alla gravida i regionen med lätt till måttlig förlossningsrädsla.

Läs mer och ladda ned rapporten här: Mödrahälsovårdens årsrapport 2022.