Ett modernt blått tåg som står på perrongen i väntan på avgång.

Nya tåg i trafik på Roslagsbanan

Det är över 30 år sedan nya tåg introducerades på Roslagsbanan men nu äntligen är det dags igen. Den 31 oktober var det premiär för det första X15p-tåget i ordinarie trafik. 

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken. För dig som reser på Roslagsbanan innebär de nya tågen en fräschare, mer tillgänglig och säkrare miljö.

Den 31 oktober klockan 10.35 rullade det första tåget ut från Östra Station. Till en början handlar det om ett tågsätt. Fler tåg kommer successivt sättas i trafik allt eftersom personal utbildas för att köra och ta hand om de nya tågen.

 – Vi förstår att tågen varit efterlängtade och av den anledningen känns det bra att nå denna viktiga milstolpe. Nu fortsätter arbetet med att få ut fler tåg till resenärerna samtidigt som det ska bli spännande att höra vad de tycker om de nya tågen. säger Annika Bergström, projektledare X15p.

Avtalet med fordonstillverkaren Stadler omfattar leverans av 22 nya tåg med en option på ytterligare 45 fordon. Det var från början meningen att de nya tågen skulle sättas i ordinarie trafik under 2022.

 – Det har varit en del utmaningar som gjort att det tagit längre tid än tänkt. En bidragande orsak är att Roslagsbanan är smalspårig vilket har gjort att flera tester som annars brukar göras i anslutning till tillverkningen fått göras på plats i Stockholm. När vi hittat brister, hur små de än är, har leverantören behövt åtgärda dessa och dessutom uppdatera handböcker och dokumentationen för fordonsunderhåll, förarutbildning och liknande. Den här processen och dialogen med Stadler har behövt ta tid för att få allt rätt och få tågen körklara, berättar Annika.

Moderna tåg som är fräschare, tillgängligare och säkrare

Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket gör att de kan accelerera snabbare och ha kortare bromssträcka, och med hjälp av modern teknik skickar tågen tillbaka energi till kontaktledningen vid bromsning. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader. Dessutom är tågen bra isolerade, utrustade med intelligent klimatsystem och är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden.

Insidan har gott om plats för resenärer och extra utrymme för exempelvis barnvagnar och rullstolar och rörliga fotsteg kan överbrygga gapet till perrongen. Rutten samt trafikinformation visas på skärmar och behöver du ladda din telefon finns 43 eluttag ombord.

De nya tågen kommer trafikera Roslagbanan för en lång tid framöver och efter trogen tjänst har tågen en återvinningsgrad på 98 procent.

Mer om de nya tågen på sl.se

 

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter