Cancerplan 2024–2027 med kraftfulla åtgärder

Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att anta en ny cancerplan för åren 2024–2027. Den bygger på EU:s cancerplan och innebär kraftfulla åtgärder mot ökningen av cancersjukdomar.

Den nya planen fokuserar, liksom EU:s cancerplan, på cancerprevention, tidig upptäckt av cancer, bättre tillgång till diagnos och behandling samt bättre livskvalitet för patienter med cancer och canceröverlevare.

Resultaten från cancervården i sjukvårdsregion Stockholm-Gotland står sig mycket väl i både nationella och internationella jämförelser. Dödligheten i cancer har minskat under de senaste decennierna, samtidigt som insjuknandet i cancer fortsätter att öka.

Sjukvårdsregional cancerplan 2024-2027 har tagits fram av Regionalt Cancercentrum Stockholm Gotland i samverkan med bland annat representanter för vårdgivare, patienter, närstående och hälso- och sjukvårdsförvaltningen samt politiska företrädare för sjukvårdsregion Stockholm-Gotland.

Planen omfattar följande huvudmål:

• Jämlik hälsa och vård
  • Minska cancerrisken
  • Hitta cancer
  • Behandla cancer
  • Livet med och efter cancer
  • Främja kompetensförsörjning

Varje mål rymmer även delmål för både pågående och planerade insatser. Aktiviteter för att förverkliga målen tas fram inom ramen för den sjukvårdsregionala organisationen för kunskapsstyrning, i nära samarbete med vårdens verksamheter.

Sjukvårdsregional cancerplan 2024–2027