Erik Lagersten ny direktör för säkerhet och beredskap

Nu är det klart att Erik Lagersten tillträder som direktör för säkerhet och beredskap i Region Stockholm. Detta är en ny befattning inom regionledningskontoret som inrättats med anledning av beredskaps- och säkerhetsfrågornas ökade strategiska betydelse.

–  Erik Lagersten har rätt bakgrund och den erfarenhet som krävs för att ta arbetet med beredskaps- och säkerhetsfrågorna i Region Stockholm framåt. Vi lever i en tid då behovet av beredskap för att skydda invånare och vårt demokratiska samhälle är stort och viktigt. Erik Lagersten har de kvaliteter som krävs för att tillsammans med våra verksamheter utveckla arbetet med säkerhet och beredskap, säger regiondirektör Emma Lennartsson.

Erik Lagersten kommer närmast från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och innan dess Västra Götalandsregionen där han senast var direktör för beredskap och civilt försvar och tidigare haft flera ledande befattningar med att både strategiskt och operativt utveckla förändringsledning och kommunikation. Dessförinnan har han under flera år arbetat inom Försvarsmakten, bland annat som informationsdirektör. Erik Lagersten är även reservofficer med kommendörs grad.

–  Trots att tjänsten har inrättats med anledning av en allvarsam samtid är jag glad över det förtroende som visats mig. Ser fram emot att arbeta med uppdraget tillsammans med alla förtroendevalda, chefer och medarbetare. Det som ska göras är omfattande och kommer kräva samverkan inom regionen, med andra regioner, staten, privata och offentliga verksamheter samt med alla kommuner i länet, säger Erik Lagersten.

Erik Lagersten börjar sin anställning i Region Stockholm den 11 september.