Särskild sjukvårdsledning inledd efter våldsamheter på Järvafältet

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) är i stabsläge med anledning av våldsamheter på Järvafältet i samband med en kulturfestival. Region Stockholm har flera sjukvårdsenheter på plats.

Kl. 17:00 hade fyra personer med bedömt svåra skador, samt tre med bedömt lindrigare skador förts till sjukhus. RSSL följer läget. Vidare information kommer att publiceras när läget förändras.

- Det är en komplicerad och omfattande insats. Det är många människor i rörelse på platsen och det totala skadeläget är än så länge oklart, säger Patrik Söderberg, chefläkare, Region Stockholm.

Kl. 19:00 hade åtta personer med bedömt svåra skador, samt sju med bedömt lindrigare skador förts till sjukhus. Personer på plats med bedömt lättare skador som inte behöver akutsjukhusets resurser förs vid behov till länets närakuter.

- Vi hanterar situationen löpande. Det är många människor i rörelse på platsen och det totala skadeläget är än så länge oklart, säger Patrik Söderberg, chefläkare, Region Stockholm.

Kl. 22:00 vårdas åtta personer med svåra skador, samt femton personer med lindrigare skador vid länets akutsjukhus. Ett 30-tal patienter har under kvällen vårdats vid någon av länets närakuter.

Fredag 4 augusti 2023

RSSL gick upp i stabsläge strax innan klockan 15 på torsdagen och har sedan dess koordinerat sjukvårdsinsatsen. Trots ett svårt säkerhetsläge på platsen bedömer regionens chefläkare att sjukvårdskedjan avseende att ta hand om skadade fungerat väl.

- Det har varit många skadade och en svår situation för vår personal att verka i. Eftersom festivalen kommer att fortsätta under helgen följer vi noga händelseutvecklingen, säger Patrik Söderberg, chefläkare, Region Stockholm.

Åtminstone 50 personer var under gårdagen i behov av vård efter våldsamheterna. Omkring 25 personer fördes med ambulans till något av länets akutsjukhus. Andra fördes till någon av länets närakuter. Flera har också självmant tagit sig till akutsjukhus eller närakut.

Vid lunchtid på fredagen vårdas 14 personer med skador som bedöms så allvarliga att de fortfarande behöver sjukhusvård.

Måndag 7 augusti 2023

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) med anledning av våldsamheterna på Järvafältet under torsdagen den 3 augusti är avslutad sen klockan 08:00 idag. Region Stockholm är nu i normalläge.

Personer som är i behov av vård efter händelserna kan vända sig till sin vårdcentral eller kontakta 1177(öppnas i nytt fönster). Sjukvårdsrådgivning på tigrinja är öppen vardagar 08:00- 17:00 på telefon 08-123 130 19.

Fakta Regional särskild sjukvårdsledning:

Ledning på regional nivå innebär ledning och samordning av Region Stockholms samlade resurser inom hälso- och sjukvården och samverkan med andra myndigheter, organisationer och sjukvårdshuvudmän. Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) har befogenhet att samordna verksamheter, prioritera insatser, leda personal, omdisponera resurser, mobilisera resurser som inte finns omedelbart tillgängliga, förflytta patienter och evakuera vårdenheter samt samverka med andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå.

Fakta beredskapslägen:

De särskilda sjukvårdsledningarna kan fatta beslut om i vilket beredskapsläge krisledningen ska vara i.

Stabsläge innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, vidtar nödvändiga åtgärder och följer händelseutvecklingen.

Förstärkningsläge innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av vissa viktiga funktioner.

Katastrofläge innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner.