Nytt beslut: Drönare ska inte försena ambulanshelikoptern

Ett beslut att inrätta ett så kallat restriktionsområde över Värmdölandet riskerade att kraftigt försena ambulanshelikoptern under sommaren. Transportstyrelsen har efter samråd med fler aktörer fattat ett nytt beslut, som undanröjer den risken. Beslutet träder i kraft den 18 juli.

– Regionen har hela tiden ansett att det tidigare beslutet fattats på felaktiga grunder och vi är nöjda med att det har omprövats. Just under sommaren vistas extra många människor i området, och det är mycket bra att vi inte längre riskerar att få onödiga förseningar i de livräddande insatserna, säger Patrik Söderberg, chefläkare prehospital vård.

Det var i mitten av maj som Region Stockholm fick kännedom om att Transportstyrelsen fattat beslut om så kallade tillfällig geografisk UAS-zon och tillfälligt restriktionsområde över delar av Gustavsberg. Det skulle innebära att varje gång en ambulanshelikopter behövde flyga in i eller ut ur området skulle det krävas tillstånd, och att trafikledningen måste säkerställa att inga drönare fanns i luften innan man gav klartecken för helikoptern att flyga in eller ut. Det skulle kunna ta värdefulla minuter i anspråk, vilket kan innebära skillnad mellan liv och död för en sjuk eller skadad person.

Region Stockholm, tillsammans med andra samhällsviktiga aktörer, ifrågasatte om beslutsfattarna gjort en tillräcklig konsekvensbedömning när det gällde behovet av ett tillgängligt och störningsfritt luftrum. Man ville också veta på vilket sätt beslutet tagit hänsyn till hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerheten.

– Vi är förstås glada över att tillståndsmyndigheten gjorde ett omtag med samråd och samverkan med inblandade aktörer. Mitt intryck är att regelverk och lagar inte hunnit med i utvecklingen, och självklart måste transporter med drönare kunna samexistera både med samhällsviktig och annan flygtrafik, säger Patrik Söderberg