Erik Grönwall ny ambassadör för Tobiasregistret

Artisten Erik Grönwall är ny ambassadör för Tobiasregistret. Han drabbades av blodcancer 2021 och tvingades genomgå en stamcellstransplantation för att kunna bli frisk. Tack vare en donator har han idag ingen cancer kvar i kroppen. Tobiasregistret ägs av Region Stockholm och har hand om givare av blodstamceller. Alla Sveriges regioner bidrar till registret.

Erik Grönwall, 35 år, har precis landat i Sverige hos sin familj efter en världsturné med bandet Skid Row, där han är sångare och frontperson. Idag mår han bra men för bara två år sedan såg livet annorlunda ut. Våren 2021 drabbades Erik av akut lymfatisk leukemi (ALL) och tvingades genomgå en stamcellstransplantation för att ha chans att överleva. Tack vare att en frivillig donator ställde upp och gav stamceller anonymt fick Erik en andra chans till liv.

- Jag hade oddsen på min sida. Det fanns en passande donator till mig. Men alla har inte samma tur och det vill jag vara med och ändra på, säger Erik Grönwall, ny ambassadör för Tobiasregistret.

Stamcellstransplantation används som behandling vid flertalet blodsjukdomar när inget annat fungerar. Att hitta en passande donator kan vara svårt. Ungefär 30 procent hittar aldrig en match trots över 40 miljoner registrerade donatorer i världen. För att fler ska ha chans att få behandling är det därför viktigt att många finns registrerade. Det är först när och om man får en matchning med en patient som man blir ombedd att lämna blodstamceller.

- Erik Grönwalls engagemang för Tobiasregistret är mycket värdefullt. Erik är ett levande bevis på varför Tobiasregistret behövs. Vem som helst kan drabbas av en dödlig blodsjukdom. Genom att Erik pratar öppenhjärtigt om sin resa hoppas vi att fler får kunskap om vad Tobiasregistret gör och varför det är så viktigt att ALLA som kan registrerar sig, säger Nicole Silverstolpe, VD på Tobiasregistret.

I rollen som ambassadör för Tobiasregistret kommer Erik Grönwall att uppmärksamma Tobiasregistret och engagera sig för att unga män och kvinnor i Sverige ska registrera sig som potentiella donatorer. De som registrerar sig i Tobiasregistret kommer alla att få en personlig tackfilm av Erik Grönwall.

Om Tobiasregistret

Tobiasregistret är det svenska registret för givare av blodstamceller. Det fungerar som en länk mellan patienter och givare i hela världen. Registret startades 1992 av föräldrarna till Tobias Storch som avled 17 år gammal, i väntan på en lämplig donator av blodstamceller. I det svenska registret finns idag ca 230 000 potentiella donatorer. Genom ett internationellt samarbete kan Tobiasregistret söka donatorer till svenska patienter bland totalt 40 miljoner givare i hela världen. Men mycket arbete återstår, för trots alla som anmält sig som givare och trots alla som räddas, finner uppemot en tredjedel aldrig den givare de behöver. Stamcellstransplantation är en behandling som räddar liv och Tobiasregistret behöver kontinuerligt växa och fylla på med nya givare i åldern 18 – 35 år för att kunna hjälpa fler. www.tobiasregistret.se(öppnas i nytt fönster)

Vad krävs för att bli donator?

Alla mellan 18–35 år som är friska, väger över 50 kg och folkbokförda i Sverige har möjlighet att registrera sig.

Hur blir jag donator?

Anmälan görs på tobiasregistret.se där man först får svara på en kort hälsodeklaration. När anmälan är godkänd skickas ett brev hem innehållande två tops. Nästa steg är att topsa insidan av kinden och sedan returnera brevet med topsen till Tobiasregistret. När brevet kommer åter kan Tobiasregistret registrera den nya givaren och analysera den personens unika vävnadstyp. Själva donationen äger rum först när och om det blir träff med en patient som behöver just den utvalda donatorns stamceller.