Upphandlingen av vård och drift vid S:t Görans sjukhus annonseras på nytt

På grund av bristande konkurrens behöver upphandlingen av vård vid och drift av S:t Görans sjukhus avbrytas. Samtliga inkomna anbudsansökningar innehåller formella fel. Region Stockholm har för avsikt att annonsera upphandlingen på nytt så snart som möjligt.

Hälso- och sjukvårdsnämnden har på ett extrainsatt sammanträde den 27 juni fattat beslut om att avbryta upphandlingen av vård vid och drift av S:t Görans sjukhus. Samtliga anbudsansökningar innehåller brister som innebär att deras ansökningar inte kunnat godkännas. Därmed saknas konkurrens och upphandlingen måste därför avbrytas. Samtliga anbudssökande har fått information om vilka brister som förelegat i deras ansökan.

Region Stockholm har för avsikt att annonsera upphandlingen på nytt så snart som möjligt. Bedömningen är att den nya upphandlingen kommer kunna genomföras med bibehållen tidplan.