Skadeläge efter olycka på Gröna Lund

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) med anledning av den olycka som inträffade på Gröna Lund i centrala Stockholm tidigare idag är avslutad sen klockan 18:30.

Totalt nio personer är förda till sjukhus. En person är allvarligt skadad medan övriga har lindrigare skador. Tre barn är förda till Astrid Lindgrens barnsjukhus med lindrigare skador.

Utöver de nio personerna som förts till sjukhus har en vuxen person konstaterats avliden. Anhöriga är underrättade.

- Sjukvårdsinsatsen på plats är avslutad och regionens sjukhus arbetar gemensamt för att ta hand om de skadade. Vi har god beredskap på våra akutmottagningar, säger Patrik Söderberg, chefläkare för prehospital vård på Region Stockholm.

Hjälp och stöd

Har du varit med om händelsen på Gröna Lund och behöver stöd kan du ringa till 1177 och trycka på knappval 8 för att få kontakt med en sjuksköterska.

- Är du anhörig eller förälder till barn som varit på plats eller känner oro med anledning av det som hänt, tveka inte att lyssna in och prata med ditt barn eller ungdom om händelsen. Alla är olika och reagerar på olika sätt, och det kan komma tankar och reaktioner under kommande veckor, säger Charlotte Therup Svedenlöf, chef för kris- och katastrofpsykologi i Region Stockholm.

Fakta Regional särskild sjukvårdsledning:

Ledning på regional nivå innebär ledning och samordning av Region
Stockholms samlade resurser inom hälso- och sjukvården och samverkan
med andra myndigheter, organisationer och sjukvårdshuvudmän. Regional
särskild sjukvårdsledning (RSSL) har befogenhet att samordna verksamheter, prioritera insatser, leda personal, omdisponera resurser, mobilisera resurser som inte finns omedelbart tillgängliga, förflytta patienter och evakuera vårdenheter samt samverka med andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå.