Säkerhetsprövning av förtroendevalda

Regionstyrelsen har tagit beslut om att genomföra säkerhetsprövning av vissa förtroendevalda. Beslutet gäller samtliga regionråd och regionstyrelsens presidium.

Det försämrade omvärldsläget ställer nya krav på samhället när det gäller vår krisberedskap och totalförsvarsförmåga. Region Stockholm behöver anpassa sin verksamhet i de delar som har betydelse för Sveriges säkerhet. Därför har regionstyrelsen nu tagit beslut om att genomföra säkerhetsprövning av de förtroendevalda som får tillgång till verksamhet som har betydelse för Sveriges säkerhet. Säkerhetsprövning gäller samtliga regionråd, regionstyrelsens presidium och krisledningsnämndens ledamöter.

Syftet med säkerhetsprövningen är att utreda om en person bedöms pålitlig ur  säkerhetssynpunkt. Vid säkerhetsprövningen ska det tas hänsyn till omständigheter som kan innebära sårbarheter i ett säkerhetshänseende. Redan i dag omfattas delar av Region Stockholms resurser, såväl infrastruktur som information och personal av säkerhetsskydd.

Länk till tjänsteutlåtande: Säkerhetsprövning av förtroendevalda