Region Stockholms tertialrapport 2023

Region Stockholm redovisar ett resultat per april 2023 på minus 1 937 miljoner kronor, vilket är 1 502 miljoner kronor bättre än det budgeterade resultatet till och med april. Prognosen är att årets resultat kommer att uppgå till minus 3 456 miljoner kronor vilket är i nivå med budget. Det framgår i Region Stockholms tertialrapport för 2023.

Bakgrund

Region Stockholm har kommit med en tertialrapport per den 30 april 2023. Tertialrapporten omfattar hela Region Stockholms verksamhet. I rapporten beskrivs väsentliga händelser under perioden januari till och med april. I samband med tertialrapporten görs även en uppföljning av verksamheterna hälso- och sjukvård samt kollektivtrafik.

I ärendet ingår även anmälan av Ekonomiska förutsättningar inför Budget 2024, bilaga 1. I bilagan beskrivs befolkningsförändringar i Stockholms län, den makroekonomiska utvecklingen, utvecklingen av Region Stockholms samlade skatteintäkter och pensionskostnader samt ett scenario för Region Stockholms intäkter och kostnader 2024–2033 med fokus på budgetåret 2024.

Ärendet behandlas av regionstyrelsen den 20 juni 2023.

Utmanande ekonomiskt läge

Precis som andra regioner befinner sig Region Stockholm i ett utmanande ekonomiskt läge. Detta på grund av omvärldsfaktorer som hög inflation, lågkonjunktur, höjda räntor samt höga bränsle- och elpriser.

Under året väntas inflationen leda till en kraftig ökning av pensionskostnaderna samt ökning av kostnader för personal, material och externt köpt hälso- och sjukvård.

Med anledning av den höga inflationen och dess påverkan på Region Stockholms pensionskostnader har regionfullmäktige beslutat om en budget för 2023 och 2024 som inte är i balans.

För helåret 2023 prognostiseras nu ett resultat på minus 3 456 miljoner kronor, vilket är i nivå med det budgeterade resultatet.

Hälso- och sjukvårdsnämnden, Primärvårdsnämnden, Stockholms läns sjukvårdsområde, Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset AB, Danderyds Sjukhus AB, Södertälje Sjukhus AB, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje samt fastighets- och servicenämnden prognosticerar negativa resultat jämfört med budget. Trafiknämnden prognostiserar ett resultat bättre än budget och övriga nämnder och bolag prognostiserar ett resultat i nivå med budget.

Resultat efter årets första fyra månader

Resultatet per april uppgår till minus 1 937 miljoner kronor, ett överskott jämfört med budget på 1 502 miljoner kronor. Detta förklaras bland annat av högre samlade skatteintäkter, riktade statsbidrag och resenärsintäkter, men även av lägre verksamhetskostnader. I resultatet ingår minus 2 800 miljoner kronor som avser inflationseffekten i pensionsskulden, vilket är i enlighet med budget.

Kriget i Ukraina påverkar Region Stockholms verksamheter genom bland annat längre leveranstider än vanligt på material och läkemedel. För akutsjukhusen har detta snabbt lett till en hög kostnadsutveckling inom flera områden.

Inom hälso- och sjukvården är kostnaderna för bemanning högre än budgeterat. För att hantera den höga kostnadsutvecklingen har sjukhusen tagit fram en åtgärdsplan för att nå en ekonomi i balans. Åtgärderna innebär att minska kostnaderna och effektivisera verksamheten genom att bland annat minska inhyrning av personal.

Inom kollektivtrafiken har det fortsatt att ske en viss återhämtning av antalet resande. Biljettintäkterna ligger fram till och med mars 1,7 procent högre än budget. Biljettintäkterna har återhämtat sig snabbare än själva resandet till följd av ett utvecklat biljettsortiment. Resandet i mars uppgick till 83 procent av 2019 års nivå, att jämföra med en budgeterad nivå för helåret på 90 procent.

Den samlade helårsprognosen för investeringar väntas uppgå till 18 741 miljoner kronor, att jämföra med budget på 18 883 miljoner kronor.

Tertialrapporten i korthet beskrivs i Region Stockholms månadsrapport per april.

Tertialrapport april 2023.

Månadsrapport april 2023.