Hög vaccinationstäckning hos små barn i Stockholms län

De flesta av länets spädbarn och barn i förskoleåldern har bra förutsättningar för en god hälsa. Ändå ses stora variationer i risk- och friskfaktorer för barnens hälsa på sikt enligt årsrapporten för år 2022 från Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.

– Skillnaderna pekar på att vi behöver vidmakthålla och stärka riktade insatser och resurser till BVC:er i områden där utmaningarna är fler, menar Karolina Lindström, barnhälsovårdsöverläkare på Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.

Barnhälsovårdsenhetens årsrapport redovisar en rad risk- och friskfaktorer. Vaccinationer, amning och utsatthet för tobaksrökning hemma samt övervikt och obesitas bland länets fyraåringar är några exempel.

Hög och stabil vaccinationstäckning
Det nationella vaccinationsprogrammet hade en hög täckning motsvarande 96–97 procent vilket är oförändrat jämfört med de senaste åren. Vaccinationstäckningen för vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund är dock inte lika hög överallt i länet. Den stadsdel som hade lägst täckningsgrad låg på 85 procent.

–  Barnhälsovården är en arena som träffar så gott som alla spädbarn och barn i förskoleåldern. Eftersom till exempel mässling har en hög smittsamhet kan en lägre täckningsgrad öka risken för mässlingsutbrott. Det är därför viktigt för Barnhälsovården att fortsätta följa och uppmärksamma de områden där täckningsgraden är lägre, säger Karolina Lindström.

Övervikt och obesitas ökar bland länets fyraåringar
I Stockholms län har en liten tendens till minskning av framför allt övervikt hos barn födda 2011–2015 visats men i årets rapport ser man nu en ökning, Mer än en av nio (11,7 procent) fyraåringar i länet låg år 2022 över gränsen för övervikt jämfört med tre år tidigare då en av tio (10,1 procent) låg över den nivån. Andelen varierade mellan åtta procent som lägst och 18 procent som högst i länets olika kommuner och stadsdelar.

– Ökningen skulle delvis kunna vara en effekt av förändrade vardagsrutiner under pandemin. Det är viktigt att Barnhälsovården fortsätter att uppmärksamma barn med sjukdomen obesitas då forskning visar att tidig behandlingsstart, före sex års ålder, är gynnsam för behandlingsresultatet, säger Karolina Lindström.

Rapporten visar dessutom att:
· Andelen spädbarn som utsattes för tobaksrökning i hemmet fortsatte att minska. Variationen mellan stadsdelar och kommuner är dock stor, från noll till 17 procent.

· Andelen enbart ammade barn vid fyra månaders ålder var 50 procent vilket är samma nivå som under föregående år. En minskning har skett över tid, då andelen enbart ammade spädbarn i samma ålder var 54 procent för tio år sedan.

Rapporten bygger bland annat på uppgifter från 504 barnhälsovårdssjuksköterskor i Stockholms län.

Läs mer och ladda ned rapporten här: Årsrapport Barnhälsovård i Stockholms län 2022