”Fria Ukrainas plats” – nytt namn på busshållplatsen vid ryska ambassaden

Under onsdagen den 21 juni bytte busshållplatsen vid ryska ambassaden namn till ”Fria Ukrainas plats”. Namnbytet är en del i flera insatser för att visa Region Stockholms stöd till det ukrainska folket.

Bild på busshållsplatsen utanför Ryska ambassaden som fått namnet Fria Ukrainas Plats

Den 27 februari 2022 fattade Region Stockholm beslut om bistånd i form av utrustning till nödställda i Ukraina som överlämnades till ukrainska ambassaden i Stockholm. Sedan dess har flera insatser genomförts. Bland annat har Region Stockholm donerat läkemedel, tillsammans med samtliga regioner i Sverige, donerat sjukvårdsutrustning och en blodbuss.

Under tisdagen plockades skyltarna med det gamla namnet ”Fyrverkarbacken” ned och under invigningen på onsdagen klippte trafikregionråd Anton Fendert (MP) bandet tillsammans med Andrij Plachotnjuk, Ukrainas ambassadör i Sverige. Syftet med det nya namnet är att visa Region Stockholms stöd till det ukrainska folket, som ett led i en rad andra insatser.

Region Stockholms tidigare insatser:

• Donationer av läkemedel från det Nationella läkemedelsförrådet tillsammans med samtliga regioner i Sverige.
  • Beslut om att tillföra kulturnämnden 9 miljoner kronor för särskilda insatser riktade mot flyktingar.
  • Donation av blodpåsar.
  • Bistånd i form av sjukvårdsutrustning.
  • Bistånd i form av ambulanser.
  • Beslut om att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken.
  • Patienter från Ukraina får vård och rehabilitering i regionen.
  • Beslut om att tillsätta en särskild samordnare med ansvar för hantering av insatser, biståndsförfrågningar och andra frågor kopplade till kriget.
  • Donation av blodbuss.