Bättre kunskap om studenters bostäder med ny rapport

I Stockholmsregionen studerar drygt 71 000 personer vid 26 lärosäten i åtta kommuner. Hittills har det inte funnits en samlad bedömning av behovet av bostäder för studenterna. I en rapport* har Region Stockholm därför tagit fram en gemensam bild av läget utifrån ett stort antal befintliga rapporter och tillgänglig statistik.

– Bostadssituationen för studenter är tätt knuten till resten av marknaden. Det finns ett sug efter bostäder till överkomliga priser men inte ett lika stort utbud. Hur bygger man för alla plånböcker? Det är många aktörer som grubblar över de här frågorna, och regionen har ett uppdrag att hjälpa alla att samverka på bästa sätt. Ett första steg är att samla och förmedla kunskap, säger utvecklingsdirektör Anton Västberg, Region Stockholm.

Det har byggts fler än 1 000 studentbostäder per år de senaste åren i Stockholmsområdet. Totalt finns drygt 20 000, men det går inte att säga om alla bebos av just studenter eftersom kontroller ser olika ut eller saknas. Kötiderna varierar kraftigt, och ligger mellan 0,7 år och 7,4 år, beroende på vilken typ av lägenhet det gäller och vilken förmedlare det är. En viss positiv trend kan anas, och hos till exempel Bostadsförmedlingen har andelen studentbostäder som förmedlades till dem med under ett års kötid ökat från 12 procent år 2017 till 44 procent 2022.

Det finns en utmaning i att analysera bostadssituationen för studenter specifikt, då den hänger så tätt samman med bostadsmarknaden i övrigt. I rapporten görs ett antal antagande för att ändå skapa en överblick. Rapporten gör också en skillnad på behov och efterfrågan. För att ha råd med en nyproducerad bostad krävs att studenten arbetar, vilket gör att efterfrågan kan vara mindre än behovet. Samtidigt visar sammanställningen att en genomsnittlig Stockholmsstudent har råd med en genomsnittlig nyproducerad hyresetta. Osäkerheten i konjunkturen med bland annat stigande räntor och ökande levnadskostnader påverkar förstås även studenter och kan slå olika beroende på vilka förutsättningar den enskilde har, något som inte syns lika väl i genomsnitten.

– Konjunkturen påverkar också byggandet, och det verkar inte troligt att vi kommer att se samma ökning av nya studentbostäder som de senaste åren. Det kan finnas en potential i att säkra att de som bor i befintliga studentbostäder också studerar, så att de billigare bostäderna verkligen är tillgängliga för rätt målgrupp, säger Anton Västberg.

Läs hela rapporten på Region Stockholms webbplats under Bostadsförsörjning.

*Rapporten har tagits fram som en omvärldsstudie. Författarna har gått igenom en stor mängd rapporter, statistik och databaser, gjort en enkät till lärosäten i regionen och intervjuat aktörer. Samverkan har skett med SSSB, SSCO, Akademiska hus, Södertörns högskola, Karolinska Institutet, Stockholm stad, Huddinge kommun, Södertälje kommun, Solna stad, Sundbyberg stad, Haninge kommun, Sollentuna kommun, Nacka stad och Täby kommun.