Årets miljöpris för återbruk av it-material

Jenny Fredriksson Heikkilä får miljöpriset 2023 för återbruk av it-material via Återbruksportalen, en app där användarna på Karolinska universitetssjukhuset själva kan skänka och hitta kontorsmöbler och it-utrustning.

Återbruksportalen har just kommit i mobilversion och fungerar lite som Blocket.

– Användarna söker eller skänker prylar och kan aktivera en bevakning om sakerna inte finns inne, säger Jenny Fredriksson Heikkilä, siteansvarig på Karolinska universitetssjukhuset.

Hon har själv utvecklat appen tillsammans med kollegan Adnan Kevric och Ebba Leckström. Programvaran den bygger på ingår i Region Stockholms avtal med leverantören och kostar därför inte något extra.

–  Jag har också haft stor hjälp av den app som Stockholms läns sjukvårdsområde utvecklat och där Stockholms alla vårdcentraler kan återbruka material.

Det går inte att ta miste på entusiasmen hos Jenny Fredriksson Heikkilä som beskriver sig som ”en person med idéer som blivit någon som också gör något”. Den omvandlingen började på ett seminarium om olika it-produkters livscykel och miljöpåverkan.

– Jag lärde mig att en enda bildskärms livscykel kan ge lika mycket miljöpåverkan som att flyga från Arlanda till Thailand flera gånger. Efter det kontaktade jag en chef på SLSO och bad att genast få titta på deras återbruksapp som jag hört talas om, säger Jenny Fredriksson Heikkilä.

Till vardags skräddarsyr hon it-arbetsplatser och bistår vid flyttprojekt. Våren 2023, parallellt med utvecklingen av appen, pågick flera sådana enhetsflyttar.

– Vid ett tillfälle insåg jag att bildskärmar, möss och kablage som skulle kastas i en container kunde komma till pass på en annan avdelning någon månad senare. Men var skulle sakerna lagras under tiden?

Hon fick nys om ett litet förråd på sjukhuset i Huddinge, packade en rullvagn full och fraktade själv dit alla saker. När det var dags kunde sakerna lyftas fram och användas. Idag finns även ett förråd i Solna där Jenny sitter en gång i veckan och bistår användare som använt appen och vill hämta prylar.

– Tanken är att användarna så småningom själva ska sköta den hanteringen. Vi får se hur det utvecklar sig.

Mycket kostsamma väggfästen har återbrukats liksom 30 diktafoner som fortfarande byter ägare titt som tätt. Och statistiken är lovande.

– Vi är uppe i 25 000 kg co2 som vi inte har påverkat vår miljö med. Det är lika mycket som att köpa in 5 miljoner kopieringspapper eller åka 200 000 kilometer med en bil, summerar miljöpristagaren.

Regiondirektör Emma Lennartsson är imponerad av arbetet;

- Årets vinnare visar prov på stort engagemang, kompetens, kreativitet och ihärdighet för att ta sig an utmaningar och bidra till en mer hållbar utveckling. Jag är stolt över det fantastiska miljöarbete som görs i Region Stockholms olika verksamheter och hoppas att det ger ringar på vattnet både inom och utanför vår organisation.