Utsläppen i Stockholms län minskar för sakta

En ny rapport från Region Stockholm har tagit tempen på klimatläget i länet. Vilka är de stora utsläppen och vilka områden bör prioriteras för att det regionala målet med netto noll till år 2045 ska kunna nås?

Region Stockholms rapport, Klimatläget i Stockholmsregionen 2022, är en uppföljning av det strategiska styrdokumentet, Klimatfärdplan 2050. I rapporten konstateras att de två största utsläppen i länet kommer från transportsektorn och från el- och fjärrvärmeproduktion. Rapporten visar också att om den nuvarande utsläppstakten skulle fortsätta som idag så är länets utsläppsutrymme förbrukat inom sju år. Det skulle i så fall skulle betyda att utsläppen av klimatgaser helt måste upphöra efter år 2028.

– Klimatläget ger oss tuffa utmaningar men i Stockholmsregionen har vi ändå goda förutsättningar att vara föregångare i klimatarbetet. Klimatarena Stockholm och projektet Fordonsdalen är två exempel på hur vi kan arbeta tillsammans för att minska utsläppen i länet, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Transporter står för de största utsläppen

Hela transportsektorn står för de största direkta utsläppen med 54 procent av totalen i Stockholms län varav utsläpp från personbilar står för den största andelen. Att satsa på utbyggnad av laddstolpar och elektrifiering av tunga lastbilar är ett par exempel som skulle kunna ge stora effekter. Elektrifiering innebär å andra sidan utmaningar, till exempel när det gäller tillgången på energi och miljöpåverkan från bilbatterier.

Byggsektorn står för näst största utsläppen

Produktion och transporter av byggmaterialmaterial samt arbetsmaskiner som används vid byggnation ger stora klimatutsläpp. Till detta kommer även energianvändningen under byggnadens hela livstid. Det är därför viktigt att minska klimatpåverkan från byggnaders hela livscykel. Region Stockholm och Länsstyrelsen i Stockholms startade under förra året Klimatarena Stockholm. Det är en samverkansarena som inledningsvis fokuserar på hur bygg- och anläggningssektorn ska kunna reducera sina utsläpp.

Utsläpp från konsumtion ska halveras

Ett delmål i Klimatfärdplan 2050 är att de växthusgaser som konsumtion ger upphov till ska halveras. Idag mäts i regel enbart de direkta utsläppen, det vill säga de utsläpp som sker inom länets gränser. För att kunna mäta de totala utsläppen behöver även de utsläpp som vår konsumtion orsakar utanför länet räknas in. Statistikverktyg för att kunna mäta utsläppen för detta håller på att utvecklas. Dagens mätningar indikerar dock att de totala utsläppen från konsumtion i Stockholms län är cirka 25 miljoner ton koldioxid per år vilket är långt mer än de direkta utsläppen på cirka 4 miljoner ton per år.

Presenteras digitalt den 24 februari kl 10-11

Resultaten från Klimatläget i Stockholmsregionen 2022 presenteras på ett webbinarium den 24 februari kl 10-11. Vilka är de stora utsläppen, vilka frågor arbetar länets kommuner med och vilka områden behöver prioriteras?