Region Stockholms bokslutskommuniké 2022

Region Stockholm redovisar ett resultat på 4 965 miljoner kronor 2022. Det budgeterade resultatet var 142 miljoner kronor.

Den främsta förklaringen till det positiva resultatet är högre samlade skatteintäkter som översteg budget med 3 072 miljoner kronor. Ytterligare en bidragande orsak är högre riktade statsbidrag för testning, vaccinering och uppdämda vårdbehov till följd av pandemin. Resultatet påverkades negativt av att biljettintäkterna i kollektivtrafiken blev 1 757 miljoner lägre än budgeterat, till följd av ett lägre resande efter pandemin. Dessutom ingår 765 miljoner kronor i utfallet som avser merkostnader inom hälso- och sjukvården för att hantera covid-19.

Resultatet motsvarar 5,4 procent av de samlande skatteintäkterna. Det överstiger de två procent som enligt Sveriges kommuner och regioners rekommendation motsvarar en god ekonomisk hushållning.

– Även 2022 präglades av covid-19-pandemin inom hälso- och sjukvården. Under 2023 fortsätter vi med att komma i kapp med den uppskjutna vården och med att stärka samarbetet mellan vårdens olika verksamheter, säger Emma Lennartsson, regiondirektör i Region Stockholm.

Resandet inom kollektivtrafiken har långsamt ökat, men låg i slutet av året på en nivå som motsvarade 80 procent av ett normalår innan pandemin.

– Att få tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken har varit ett viktigt arbete under året. Många väljer att arbeta på distans vilket påverkar resandet, säger Emma Lennartsson.

Under året har investeringar som motsvarar 13 miljarder kronor bidragit till att utveckla Region Stockholms verksamheter. Investeringsutfallet blev fem miljarder kronor lägre än planerat, bland annat fick investeringar inom hälso- och sjukvården omprioriteras på grund av pandemins efterverkningar. Investeringar inom kollektivtrafiken fick skjutas fram med anledning av överklaganden och överprövningar, och läget i omvärlden ledde till leveransförseningar av framför allt fordon.

Året präglades av det försämrade säkerhetspolitiska läget och osäkerhet i världsekonomin. Region Stockholm prioriterade särskilt arbete med säkerhet och krisberedskap i syfte att stärka den generella krisberedskapsförmågan. Med anledning av kriget bistod Region Stockholm Ukraina med stöd i form av bland annat ambulanser, läkemedel och sjukvård.

Högre avgifter till kommunalekonomisk utjämning och en fortsatt hög inflation kommer att försämra de ekonomiska förutsättningarna för Region Stockholm. Pensionskostnaderna väntas öka med 4,5 miljarder kronor under 2023. Vidare minskar intäkterna när de riktade statsbidragen kopplade till pandemin försvinner.