Ökad elektrifiering för hållbara transporter – nu byggs världens snabbaste elektriska fartyg

De nya elektriska fartygen använder så kallad bärplansteknik och minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent. De gör minimalt med svall och dessutom spås det vara omöjligt att bli sjösjuk ombord.

Om ungefär ett år kommer båtarna under en försöksperiod att trafikera SL:s linje 89 mellan Tappström (Ekerö) och Klara Mälarstrand (Stadshuset).

Elektrifieringen av transportsektorn i Europa pågår för fullt, men behöver påskyndas. Elektrifieringskommissionen ansvarar för att tillsammans med Sveriges regioner påskynda elektrifieringen av transportsystemet.

- Elektrifieringen av transportsektorn och inte minst kollektivtrafiken är något som vi på Region Stockholm kommit långt med, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör.

Som exempel på detta nämner han satsningen på elektriska fartyg, utbyggnaden av tunnelbanan samt elektrifieringen av bussar.