Ny blodcentral i centrala Stockholm

Torsdag 2 februari öppnar Blodcentralen Sergel på Drottninggatan 27. Det innebär att verksamheten som bedrivits vid Blodcentralen Hötorget på Sveavägen 20 stänger och flyttar.

- Stockholm behöver fler blodgivare. På Blodcentralen Sergel får vi rymliga och moderna lokaler i ett centralt läge. Det finns många stora arbetsplatser runt om och det är lätt att ta sig hit med kommunala färdmedel. Här ser vi goda förutsättningar till att kunna rekrytera nya blodgivare och samtidigt behålla de befintliga, säger Monica Ritschard, enhetschef för Blodcentralen Sergel.

Blod är en färskvara och håller bara i sex veckor. Det kan inte tillverkas på konstgjord väg.

- I Region Stockholm går det åt 100 liter blod per dygn. Mest blod går till personer som behandlas för cancer och kroniska sjukdomar. Blod används också vid operationer, förlossningar och olyckor. Stockholms sjukvård behöver fler blodgivare för att alltid ha blod tillgängligt till de som behöver. Blod räddar liv, säger Cecilia Holmström Jutell, projektledare inom kommunikation på Blodcentralen Stockholm.

Blodcentralen är en del av Region Stockholm och har tre fasta centraler. Förutom den nya vid Sergel finns också centraler vid Skanstull och Odenplan. Blodcentralen bedriver även verksamhet genom blodbussar som besöker över 100 platser i länet.

Här hittar du mer information om hur och var du kan ge blod: www.Geblod.nu.