Kultursommarjobb till 200 unga i 15 kommuner

Inför sommaren 2023 har Region Stockholm förmedlat handledarersättning för kultursommarjobb till 15 kommuner i länet. Syftet med satsningen är att unga ska få möjlighet att prova ett yrke inom ett konstnärligt område.

Sommaren 2023 kommer omkring 200 ungdomar i åldern 16 till 19 år att få prova på yrken inom dans, film, slöjd och musik. Kultursommarjobben i länet är fler än tidigare. Intresset har varit stort, särskilt för slöjdsommarjobb som är nytt för i år.

Handledarersättningen från Region Stockholm gör det möjligt för fler kommuner att anlita professionella kulturaktörer som handledare för sommarjobben. Länskulturkonsulenterna stöttar också kommunerna genom rådgivning, förmedling av kulturutövare och möjlighet att låna teknisk utrustning för arbetet.