Idag den 24 februari är det sverigefinnarnas dag

Sverigefinnarna är finsktalande invandrare från Finland. De är idag den största av Sveriges fem nationella minoriteter. En halv miljon personer med denna bakgrund bor i Sverige.

Region Stockholm är sedan år 2010 finskt förvaltningsområde och det innebär att vi ska värna om rättigheter för sverigefinnar, samer och tornedalingar samt främja minoritetsspråken finska, samiska och meänkieli. Bland annat finns en lagstadgad rätt för sverigefinnar, samer och tornedalingar att kunna använda sitt språk i kontakt med Region Stockholm både skriftligt och muntligt, i ärenden där de är part.

Exempel på tjänster för finsktalande är sverigefinska språkpaket via barnavårdscentraler i länet och finsktalande team inom barnpsykiatrin.

Sverige har fem erkända nationella minoriteter. Det är sverigefinnar, romer, judar, tornedalingar och urfolket samerna. Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk innehåller bestämmelser om de nationella minoriteternas rätt till information och inflytande samt rätten att använda sitt eget språk i kontakt med offentliga verksamheter.