Två miljarder extra föreslås till akutsjukhusen

Akutsjukhusen i Stockholm ska få två miljarder kronor extra. Samtidigt ska kostnaderna för administration och inhyrd personal minska. Detta enligt ett förslag som Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet presenterade idag.

Mittenkoalitionen tillsammans med Vänsterpartiet föreslår att akutsjukhusen i Region Stockholm tilldelas två miljarder kronor extra. Enligt denna resursförstärkning, som presenterades i dag, ska anslaget höjas varaktigt och fördelas på samtliga akutsjukhus i regionen. Pengarna ska användas inom flera olika verksamheter till exempel förlossningsvård, akut omhändertagande, barnsjukvård och cancervård.

Samtidigt får akutsjukhusen enligt förslaget i uppdrag att ta fram en gemensam åtgärdsplan för att effektivisera verksamheten och påskynda omställningen mot en nära vård. Planen ska inkludera åtgärder för att minska kostnaderna för administration och inhyrd personal, och för att öka antalet ST-läkare i allmänmedicin.

Det formella beslutet fattas inom ramen för ärendet Avstämning av Budget 2023 för Region Stockholm, RS 2022-0638. Det behandlas av regionstyrelsen den 7 mars och av regionfullmäktige den 20 mars.

Pressmeddelande: Räddningspaket till sjukvården i Region Stockholm