Region Stockholm svarar på Konkurrensverkets ansökan: rimligt och nödvändigt för att trygga vården under pandemin

Mot bakgrund av den exceptionella situation som rådde i sjukvården under pandemin bestrider Region Stockholm Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift rörande ramavtal för bemanning inom hälso- och sjukvården. Ramavtalen slöts med avtalsstart 1 januari 2022 utan att först annonseras och Konkurrensverket menar att det har inneburit en överträdelse av upphandlingsreglerna.

- Vi hoppas att förvaltningsrätten kan förstå det unika och pressade läge som rådde under pandemin, då så många människor blev svårt sjuka samtidigt. Det var rimligt och nödvändigt att ta in extrapersonal på det sätt vi gjorde för att trygga vården. De ramavtal som slöts var en tillfällig brygglösning i avvaktan på en mer långsiktig lösning upphandlad på vanligt sätt, säger Ragna Forslund, upphandlingschef på serviceförvaltningen i Region Stockholm.

I svaret till förvaltningsrätten på Konkurrensverkets ansökan beskrivs hur och varför ett antal av Region Stockholms vårdverksamheter samordnade sig för att kunna använda gemensamma ramavtal under perioden 1 januari 2022 till den 20 juni 2022 med en option på förlängning till den 31 december 2022.