Östermalmstorgs tunnelbanestation rustad för 50 år framåt
Nu är arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket över biljetthallen på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Därmed har trafikförvaltningen förlängt livslängden på stationen med cirka 50 år och säkrat fortsatt trafik på Röda linjen.
Stora delar av tunnelbaneanläggningen byggdes för 60-70 år sedan och många tätskikt kommer att behöva bytas ut. Trafikförvaltningen gör löpande besiktningar och provtagningar för att säkerställa en fungerande anläggning.
Det gamla tätskiktet på stomkonstruktionen vid Östermalmstorg byggdes 1965. Genom att byta ut tätskiktet har trafikförvaltningen förlängt tunnelbanestationens livslängd med cirka 50 år så att det fortsatt går att bedriva trafik på Röda linjen.
Det känns fantastiskt att vi nu är klara med vårt arbete som gör att hundratusentals tunnelbaneresenärer varje dag kan fortsätta resa med Röda linjen.
Ett tätskiktsbyte är rent tekniskt ett omfattande arbete som tar tid att genomföra och trafikförvaltningen försöker begränsa störningar för trafikanter, förbipasserande och kringboende. Under det här arbetet har trafikförvaltningen bland annat anpassat arbetstiderna för att minska bullernivåerna i biljetthallen.
– Det känns fantastiskt att vi nu är klara med vårt arbete som gör att hundratusentals tunnelbaneresenärer varje dag kan fortsätta resa med Röda linjen. Vi vill tacka alla närboende och aktiva i området som visat tålamod under byggtiden, säger Ulrika Hahne, projektledare på trafikförvaltningen.
Tätskiktsbytet vid Östermalmstorg har pågått sedan april 2022. Nu när trafikförvaltningen är klara tar Stockholms stad över för att ge torget en ny gestaltning.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.