Fjärde rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det mycket ansträngda läget för vården i Stockholm kvarstår inför trettonhelgen. Vården och framför allt akutsjukhusen ser fortsatt effekterna av flera virus som sprids och en hög sjukfrånvaro bland personalen. Fem av sex akutsjukhus är i stabsläge sedan innan julhelgen; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Situationen vad gäller covid-19 ser något bättre ut med tecken på en minskad belastning för vården.

- Sedan tidigare vet vi att trettonhelgen är en oerhört arbetsintensiv period för vården. Som vi konstaterat i våra rapporter ser vi en kombination av smittspridning vad gäller covid-19, influensa och RS-virus. Smittspridningen får konsekvenser inte bara för söktrycket på akutmottagningarna utan också för hur många bland personalen som är sjuka, säger Johan Bratt, chefläkare, Region Stockholm.

- Sjukhusen har förberett för en ansträngd situation och har tillgängliggjort cirka hundra fler vårdplatser jämfört med förra veckan. Här vill jag särskilt lyfta alla viktiga insatser som görs just nu av de som arbetar patientnära. Akutmottagningarna gör stora ansträngningar för att möta det vårdbehov som finns men det har varit och är fortsatt oerhört tufft.

- Än är det för tidigt att dra några långtgående slutsatser men vi kan konstatera att trenden ser positiv ut vad gäller vårdbehov som i första hand beror på covid-19.

- Rekommendationen är fortsatt att du ska stanna hemma om du känner du dig det minsta sjuk. Mitt råd är att tvätta händerna ofta och ta de erbjudanden om vaccination som ges. Om du är sjuk och bedömer att du behöver vård är den viktigaste kontaktvägen att ringa 1177 för vidare vägledning. Inte minst är det viktigt för att vården ska kunna prioritera de allra sjukaste patienterna. Är tillståndet livshotande ska du självklart ringa 112, avslutar Johan Bratt.

Nödvändiga åtgärder vidtas

Chefläkarna och sjukhusdirektörerna i Region Stockholm följer utvecklingen och träffas regelbundet för att vidta nödvändiga åtgärder och avlasta verksamheter med en särskilt svår situation.

- Varje sjukhus arbetar intensivt för att säkra upp sin bemanning och flera akutsjukhus har ökat antalet vårdplatser.

- Chefläkarna och sjukhusdirektörerna följer utvecklingen kontinuerligt för att kunna vidta nödvändiga åtgärder och avlasta verksamheter med en särskilt svår situation.

- Fokus ligger på den akuta och nödvändiga vården och planerad vård som kan vänta utan medicinska risker skjuts fram.

- Kapaciteten för sjuktransporter har utökats.

- Jourläkarbilar är i drift dygnet runt till efter trettonhelgen.

- Ambulansen får hjälp av inhyrda team för att sanera ambulanser som transporterat smittade, eller misstänkt smittade med covid- 19.

- Den geriatriska vården förstärks genom att sluten palliativ vård och sluten rehabiliteringvård tar geriatriska patienter från akutsjukhusen.

- Genom avtal som tecknats med en privat vårdgivare har akutsjukhusen möjlighet att avlastas vad gäller frakturkirurgi som behöver genomföras skyndsamt.

- Närakuterna kommer att vara öppna under alla helger som vanligt mellan 8 - 22.

Stort behov av blodgivare

När många är lediga och reser bort sjunker blodlagret snabbt. Alla blodgrupper behövs. Sammantaget leder detta till ett stort behov av blodgivare. Om du är 18-60 år och frisk är chansen stor att du kan ge blod. Redan blodgivare? Boka din tid eller anmäl dig här:  https://geblod.nu/boka-tid/(öppnas i nytt fönster)