Femte rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Den mycket ansträngda situationen i vården i Stockholm över jul- och nyårshelgerna har klart förbättrats under veckan. Trettonhelgen som vi av erfarenhet vet är den helg då belastningen på vården brukar vara som störst, blev lugnare än befarat. Det här är den femte och sista rapporten om vården under jul- och nyårshelgerna för 2022/2023.

Fyra sjukhus; Södersjukhuset, Capio Sankt Görans sjukhus, Danderyds sjukhus och Norrtälje sjukhus har under veckan kunnat lämna stabsläget och återgått till normalläge. Södertälje sjukhus är fortsatt i stabsläge, vilket innebär att ett av regionens akutsjukhus nu är i stab i jämförelse med fem förra veckan.

Situationen gällande covid-19 ser bättre ut än förra veckan. Det är färre personer som testat positivt och det är färre som vårdas på sjukhus med covid-19. Även RS-virus och influensa har avtagit men minskar från höga nivåer. Personalens sjukfrånvaro ser också bättre ut denna vecka.

-Det är såklart positivt att vi ser att färre personer vårdas på sjukhus på grund av virusinfektioner. Men smittspridningen fortsätter alltjämt så jag vill betona att det är viktigt att följa de rekommendationer som vi ger och ta de vaccinationer som erbjuds gällande covid-19 och influensan, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

- Jag vill ge en eloge till alla våra medarbetare som jobbat nära patienterna under helgerna. Det har varit en tuff tid med många överbeläggningar samtidigt som sjukfrånvaron bland personalen varit hög vilket gjort situationen än mer ansträngd. Sjukhusen har gjort sitt yttersta för att skapa fler vårdplatser och för att hjälpa varandra.

-Vår förhoppning är att de högsta noteringarna för säsongen passerat och att vi är på väg mot bättre tider. Men situationen är fortsatt ansträngd på flera sjukhus och det är viktigt att stanna hemma om du är sjuk och att tvätta händerna ofta. Mitt råd är att ringa 1177 om du är orolig och tror att du behöver vård så kommer de att guida dig rätt. 112 ska man självklart ringa om situationen är livshotande.

Nödvändiga åtgärder vidtas

Chefläkarna och sjukhusdirektörerna i Region Stockholm har under jul- och nyårshelgerna träffats regelbundet och följt utvecklingen för att vidta nödvändiga åtgärder och avlasta verksamheter med en särskilt svår situation.

Åtgärder som har vidtagits:

•  Varje sjukhus arbetar intensivt för att säkra upp sin bemanning och flera akutsjukhus har ökat antalet vårdplatser.
  •  Chefläkarna och sjukhusdirektörerna följer utvecklingen kontinuerligt för att kunna vidta nödvändiga åtgärder och avlasta verksamheter med en särskilt svår situation.
  •  Fokus har under jul- och nyårshelgerna legat på den akuta och nödvändiga vården och planerad vård som kan vänta utan medicinska risker har skjutits fram. På flera sjukhus har man nu kunnat sätta i gång med planerade operationer då situationen förbättrats.
  •  Kapaciteten för sjuktransporter utökades under helgerna och vi har fortfarande extra sjuktransporter, men kommer att kunna dra ned antalet om utvecklingen fortsätter på ett gynnsamt sätt.
  •  Jourläkarbilar har varit i drift dygnet runt till efter trettonhelgen. De är nu tillbaka i normaldrift med tre bilar i tjänst 17-08 och dessutom helger dygnet runt.
  •  Ambulansen får hjälp av inhyrda team för att sanera ambulanser som transporterat smittade, eller misstänkt smittade med covid- 19.
  • Den geriatriska vården förstärks genom att sluten palliativ vård och sluten rehabiliteringvård tar geriatriska patienter från akutsjukhusen. Den geriatriska vården och samordningen har fungerat bra under helgerna och samverkan med kommunen likaså.
  •  Genom avtal som tecknats med en extern aktör har akutsjukhusen möjlighet att avlastas vad gäller frakturkirurgi som behöver genomföras skyndsamt.

Behov av blodgivare efter jul- och nyårshelgerna

Det råder behov av blodgivare efter långhelgerna. Alla blodgrupper behövs. Om du är 18-60 år och frisk är chansen stor att du kan ge blod. Redan blodgivare? Boka din tid eller anmäl dig här: https://geblod.nu/boka-tid/