Ny flyttstudie: Stockholm lockar med arbete och studier

Stockholm växer. Förra året blev vi 23 000 fler. Samtidigt är det fler som flyttar ut än in till Stockholmsregionen från övriga Sverige. Vad är det då som gör att människor väljer att flytta? Region Stockholm har fått svar från 4 000 flyttare om den viktigaste anledningen till att de kom till vår region eller lämnade den.

Flyttstudien visar att bostad, arbete och studier är starkt kopplade till vårt flyttbeteende. För inflyttarna är arbete det vanligaste skälet till att man väljer att flytta till Stockholm. Fyra av tio som flyttat till vår region gör det på grund av jobb och för 25-29-åringarna ligger jobbmöjligheter bakom varannan flytt. För utflyttarna handlar det mest om bostäder, boendemiljö och studier. Var femte flytt ut från länet förklaras av bostadsrelaterade skäl och hälften av dessa skäl handlar specifikt om kostnaden för boendet.

Det är främst ålder som avgör vilket motiv man har till att flytta. Inkomst, kön och utbildningsnivå påverkar i mindre utsträckning. För unga vuxna handlar det om studier och för dem som är i familjebildande ålder handlar det främst om bostad. Dem som är över 65 år flyttar ofta av sociala skäl, som att vara närmare sina barn och barnbarn.

Anton Västberg är utvecklingsdirektör i Region Stockholm. Han menar att det nu är viktigt att dela denna studie med kommuner, näringsliv samt högskola och universitet.

-Vi behöver gemensamt ta dessa frågor vidare. Det vi ser är behovet av bostäder, boendemiljön och möjlighet att både arbeta och studera. Det betyder oerhört mycket för invånarna. Det måste vi värna och utveckla.

Den situation som vi befunnit oss i de senaste åren med pandemi har påverkat flyttströmmarna över länsgränsen. Framförallt är det en del av utflyttarna som menar att möjligheten att jobba på distans påverkat deras beslut att flytta.

Flyttstudien är den första som gjorts specifikt för Stockholmsregionen. Att förstå varför människor väljer att flytta till eller från Stockholm är ett viktigt underlag i regionens samlade utvecklingsarbete.

Läs mer om flyttstudien här